Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Fuji S5700 posiada zmiennoogniskowy obiektyw Fujinon charakteryzujący
się 10-krotnym zoomem optycznym. Jego zakres ogniskowych, wynoszący
6.3-63.3 mm, odpowiada 38-380 mm dla ekwiwalentu klatki filmu
małoobrazkowego. Dość ciekawą jego cechą jest światłosiła, która dla
szerokiego kąta wynosi f/3.5, a dla 380 mm - f/3.7, co oznacza, że
otwór względny praktycznie pozostaje stały w całym zakresie ogniskowych
Inna charakterystyczna rzecz, to niewysuwający się obiektyw przy zmianie
ogniskowej. Być może dzięki takiej konstrukcji obiektyw dość szybko przybliża i oddala.
10-krotny zoom w aparacie umożliwia duże zbliżenia. Poniżej przedstawiamy
zdjęcia wykonane z tego samego miejsca dla zbliżenia 1-, 3-, 6- i 10-razy.
Klikając w miniaturkę można obejrzeć przykładowe zdjęcie i spróbować ocenić jak sprawuje się optyka dla danej ogniskowej.
----- R E K L A M A -----
38 mm
136 mm
280 mm
380 mm
Rozdzielczość obrazu
Do tej pory przetestowaliśmy Sony H5 i Canona S3 IS, których matryce i
obiektywy mają podobne parametry jak Fuji S5700. Rozdzielczość zdjęć
S5700 mierzona w centrum kadru przedstawiona jest na wykresie poniżej.
Porównując wykresy dla tych trzech aparatów widać, że S5700 wypada
słabiej. Gorzej jest także w porównaniu do Olympusa SP-550, który ma
również 7-megapikselową matrycę, mimo że jego obiektyw ma aż 18-krotny
zoom. W zakresie ogniskowych odpowiadających obiektywowi Fuji, Olympus
notuje MTF-y o przeszło 100 LW/PH wyższe.
Na brzegu, w porównaniu do rozdzielczości mierzonej w centrum, sytuacja się pogarsza. Jednak pogorszeniu ulega
obraz jedynie dla maksymalnie otwartych przysłon, bo powyżej f/5.6 nic się nie zmienia. Średnio rozdzielczość MTF na brzegu w S5700 utrzymuje
się w granicach 1200-1400 LW/PH, czyli podobnie jak u konkurencji.
Aberracja chromatyczna
Ja można było zobaczyć na zdjęciach przedstawiających Pałac Kultury i
Nauki, zdjęcia z S5700 nie są pozbawione aberracji chromatycznej.
Wyliczenia w programie Imatest potwierdzają problemy S5700 na tym polu.
Duża aberracja doskwiera głównie dla skrajnych wartości ogniskowych,
czyli przy najszerszym kącie i maksymalnym zbliżeniu. Po środku jest
dużo lepiej, ale tylko, jeśli przysłona zostanie przymknięta do f/5.6. W
tej kategorii nieco lepiej od S5700 wypadł Canon S3 IS, podobnej
wielkości aberracja była u Sony H5, a Olympus SP-550 dla tego zakresu
ogniskowych wypadł gorzej.
Dystorsja
Obiektyw w S5700 cierpi na widoczną dystorsję przy najszerszym kącie.
Dla 38 mm sięga ona -3.50%, czyli jest większa niż u Canona S3 IS i
Sony H5. Nawet Olympus Sp-550, który dla skrajnej ogniskowej mniejszej,
bo 28 mm, odznaczał się nieco mniejszym zniekształceniem geometrycznym
obrazu niż testowany Fuji. Przy wzroście ogniskowej dystorsja w S5700
maleje dość szybko (dla 60 mm wynosi -1.20%) i spada do bardzo małego
poziomu -0.20% przy 3-krotnym powiększeniu (f=120 mm), utrzymując podobny
rząd wielkości w pozostałym zakresie ogniskowej.
Koma i astygmatyzm
Obiektyw w S5700 bardzo dobrze radzi sobie z komą. Zdjęcia diody, które
przedstawiamy poniżej, wykonane zostały przy przysłonie f/3.5.
Widać, że w całym zakresie ogniskowych brak większych zniekształceń
obrazu. Przy 35 mm S5700 wydaje się lepiej korygować tę wadę niż
miało to miejsce u S3 czy H5.
Astygmatyzm w S5700 jest na akceptowalnym poziomie. Przy szerokim kącie
różnica między poziomą a pionową rozdzielczością wyniosła 6%, a w
dalszym zakresie ogniskowych wada ta utrzymuje się na poziomie 10%. Jest
to wynik lepszy od tego jaki odnotował Sony H5, ale gorszy od Canona S3
IS. Nieco gorzej jest też jeśli S5700 porównamy do Olympusa SP-550.
Winietowanie
Obraz obarczony wyraźnym winietowaniem pojawia się na samym końcu
zakresu ogniskowych. Przy maksymalnie otwartej przysłonie dla ogniskowej
380 mm winietowanie osiągnęło wartość blisko 24% (-0.85 wartości
przysłony). Przymknięcie do f/5.6 powoduje już wyraźną poprawę i wada
zmniejsza się wtedy do 14% (-0.43 f-stop). Winietowanie spada wraz ze
zmniejszaniem ogniskowej. Dla przysłony f/3.5 przy 250 mm sięga poziomu
19%, przy 120 mm - 13.5%, a dla 60 mm już tylko 6%. Przy najszerszym
kącie widzenia winietowanie znowu zwiększa się, ale tylko do 16%.
Odblaski
Ta wada w S5700 praktycznie nie występuje. Trzeba się mocno natrudzić,
aby na zdjęciu pojawiły się jakieś artefakty świetlne. Przy najszerszym
kącie może pojawić się, ale bardzo rzadko, jakiś słaby ''duszek''.
Jednak w większości przypadków czegoś podobnego nie zobaczymy na
zdjęciach.
Makro
S5700 posiada dwa tryby związane z fotografowaniem z bliskiej
odległości. Po naciśnięciu strzałki ''W lewo'' można przejść do tryby
makro lub supermakro. Ten drugi odpowiada za wykonywanie zdjęć w
odległości do 1 cm. Aparat nie wykazuje większych problemów z
autofokusem, a przy fotografowaniu można zbliżyć się do obiektu na
bardzo małą odległość.
Autofokus
Ustawianie ostrości odbywa się na trzy sposoby. Można wybrać tryb:
śledzący AF - autofokus podąża za przemieszczającym się obiektem,
punktowy AF - autofokus ustawia się i nie zmienia pozycji po
wciśnięciu do połowy spustu migawki,
MF - ręczne ustawianie ostrości
Autofokus działa poprawnie. Jego szybkość utrzymuje się na poziomie działania
AF w Sony H5. Małe niedociągnięciem może być tryb ręcznego ustawiania
ostrości, bo na ekranie nie pojawia się wycinek obrazu 1:1,
na którym można by dokładniej ustawić ostrość.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.