Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Fujifilm FinePix S5700 - test aparatu

25 czerwca 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 5

5. Własności matrycy

Balans bieli

Odwzorowanie kolorów wykonaliśmy na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth oświetlanej różnymi rodzajami światła. W każdym przypadku stosowaliśmy dwa ustawienia balansu bieli w aparacie: automatyczny oraz zdefiniowany przez producenta balans odpowiadający danemu rodzajowi oświetlenia. Następnie wyliczone zostały parametry dC - odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat oraz S - nasycenie barwy wyrażone w procentach. Wyniki naszych pomiarów przedstawione są w poniższych tabelach:


----- R E K L A M A -----

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło 5000 K
Balans bieli Auto
Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
Światło lampy błyskowej
Balans bieli Auto
Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
Światło lampy błyskowej
Balans bieli Lampa błyskowa
Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
Światło mieszane
Balans bieli Auto
Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
Światło żarowe
Balans bieli Auto
Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
Światło żarowe
Balans bieli Światło żarowe
Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy

Światło Balans bieli dC S [%]
Lampa 5000K Auto 12.2 117.7
Mieszane Auto 5.89 114.4
Żarówki Auto 10.5 124.8
Żarówki Żarówka 13.1 123.9
Lampa błyskowa Auto 5.85 99.8
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 5.89 102.0


Jedynie kombinacje związane ze światłem wbudowanej lampy błyskowej dały w rezultacie dobre wyniki pod względem doboru koloru i nasycenia. W przypadku światła mieszanego (żarowego + lampy 5000 K) otrzymaliśmy już tylko względnie mały błąd koloru, bo zdjęcie zostało nieco przesycone. W pozostałych przypadkach, czyli dla lamp studyjnych i żarówek, można mówić o mało naturalnych kolorach.

Wyniki w tej kategorii nie należą do najlepszych. Wspominane już wcześniej aparaty: Sony, Olympus czy Canon zachowywały się lepiej pod tym względem.


Szumy

Wartości szumu zmierzone przez program Imatest nie są duże. Przy 64 i 100 ISO ich wartość utrzymuje się na poziomie 1%, od 200 do 800 sięgają około 2%, a przy 1600 ISO nieco powyżej 3%. Porównując do wyników dla Canona S3 IS i Olympusa SP-550 widać przewagę aparatu Fuji nad tymi kompaktami. Nieco lepiej w porównaniu do S5700 wypada natomiast Sony H5, choć w jego przypadku rozrzut dla poszczególnych składowych jest większy.

Zmierzenie samych szumów nie powie nam jednak dużo o jakości zdjęcia. W kompaktach zapis do pliku JPEG odbywa się po uprzednim zastosowaniu odpowiednich algorytmów odszumiających i polepszających obraz. Zobaczmy więc jak jakość zdjęcia (kolor, ilość szczegółów) zmienia się ze wzrostem ISO. Poniższe zdjęcia są wycinkami 1:1 tablicy szarości Kodak Q-13 i scenki.

Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy


ISO 80 ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600
Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy


ISO 64 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
ISO 100 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
ISO 200 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
ISO 400 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
ISO 800 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
ISO 1600 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy


Wyraźnie widać spadek jakości już od 200 ISO. Kolory blakną, a szczegółów robi się coraz mniej. Podobne zachowanie widać było na zdjęciach wykonanych Olympusem SP-550. Kontynuując porównania, można pisać w tym miejscu o przewadze Sony H5, gdzie jakość zdjęć była akceptowalna do 400 ISO i Canonie S3 IS, który wykonywał zdjęcia nieodszumiane, przez co lepszej jakości, mimo wrażenia większego szumu.


Zakres tonalny

Korzystając z tablicy szarości Stouffer zmierzyliśmy zakres tonalny Fuji S5700. Ponieważ nie ma wątpliwości, że S5700 wprowadza dla wyższych zakresów ISO coraz silniejsze algorytmy odszumiające, wartości zakresu tonalnego dla tych ISO należy traktować z dystansem. Patrząc na wykres, wyraźnie zaznacza się płaski obszar pomiędzy 200, a 800 ISO. Podobne zachowanie widoczne było na wykresie szumów, a na przykładowych zdjęciach zauważyć było można pogarszającą sie jakość zdjęć w tym zakresie. Wszystko to wyraźnie pokazuje jak bardzo aparat stara się oczyścić obraz z szumu i wyostrzyć, co skutkuje zdjęciami o słabej jakości.

Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy


ISO Tablica szarości
64 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
100 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
200 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
400 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
800 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy
1600 Fujifilm FinePix S5700 - Własności matrycy