Nikon Z6 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Pochmurny dzień | Auto | 4.26 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 7.57 | 113.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.93 | 110.9 |
3000K | Auto0 | 17.2 | 121.4 |
3000K | Auto1 | 17.1 | 121.3 |
3000K | Auto2 | 17 | 121.7 |
3000K | Żarówki | 5.99 | 101.3 |
3000K | 3000K | 6.13 | 101.9 |
5400K | Auto | 4.3 | 103 |
5400K | 5400K | 4.43 | 102.2 |
Na początku należy wspomnieć, że podczas testu pogoda nie okazała się na tyle łaskawa, by wykonać test przy świetle słonecznym. Z tego względu tę część musieliśmy siłą rzeczy pominąć.
Jeśli chodzi o światło żarowe, wyniki Z6 II stoją niemal na tym samym poziomie, co u poprzednika. Wszystkie warianty automatyki zapewniły ciepły zafarb, dopiero odpowiedni wzorzec oraz wartość 3000K pozwoliły uzyskać odpowiednie rezultaty. W pochmurny dzień najlepiej wypadła automatyka w podstawowym ustawieniu, natomiast przy pozostałych nastawach obserwujemy lekkie ochłodzenie kolorystyki. Do wyników w świetle 5400K (LED) nie mamy zastrzeżeń.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła ok. 10 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.