Sony A7C - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.79 | 108.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.96 | 109.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.2 | 111.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.98 | 111.9 |
3000K | Auto (standardowy) | 21.3 | 140.2 |
3000K | Auto (nastrój) | 21.4 | 140.4 |
3000K | Auto (biały) | 21.4 | 140.4 |
3000K | Żarówki | 9.36 | 118.6 |
3000K | 3000K | 6.41 | 117 |
5400K | Auto | 5.15 | 115.9 |
5400K | 5400K | 5.14 | 115.6 |
Do wartości błędów kolorów w świetle naturalnym i 5400K nie mamy żadnych zastrzeżeń, bowiem utrzymują się na niskim poziomie. Standardowo, test automatyki przy oświetleniu żarowym wykazał wysokie błędy dC, niezależnie od użytej opcji dodatkowej – standard, nastrój, biały. W tych warunkach najlepiej wypadło ustawienie 3000K, wzorzec „żarówka” z kolei dał nieco chłodnego zabarwienia.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła sporo, bowiem prawie 21%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.