Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony A7C - test aparatu

2 marca 2021
Maciej Latałło Komentarze: 87

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie nie zauważamy większych załamań, widać natomiast, że od ISO 3200 wartości szumu dla poszczególnych składowych zbliżają się do siebie, zamiast oddalać. Z pewnością zachodzi zatem jakaś redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7C przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7C, dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Naszym zdaniem odszumianie „niskie” prezentuje sensowny kompromis pomiędzy usuwaniem szumu, a zachowaniem detali. Dla ustawienia „normalne” poziom zakłóceń faktycznie jest jeszcze niższy, podobnie jednak jak szczegółowość.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7C wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Panasonika S5 i Sigmy fp. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Naszym zdaniem, przy porównaniu RAW-ów można się dopatrzeć lekkiej przewagi starszego modelu A7 III nad A7C, w tym drugim bowiem wizualny poziom szumu jest odrobinę wyższy. Jeśli chodzi o konkurencję, to pod względem poziomu zakłóceń najlepiej wypada Lumix S5. Panasonic traci natomiast z uwagi na mocniej widoczny efekt mory, powodujący występowanie specyficznych zakłóceń. Sigma fp natomiast generuje obraz bardziej zaszumiony na wysokich ISO i nie tak szczegółowy jak Panasonic, czy Sony.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 51200. Przy kolejnej, dodajmy: rozszerzonej wartości, widzimy załamanie.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najwyższy poziom szumu w naszym zestawieniu generuje Sigma fp. Dla nastawy ISO 6400 jest on o nieco ponad 1 EV wyższy niż w Sony A7C. Alpha ustępuje natomiast Z6 II i S5, odpowiednio o ok. 1/3 i niemal 1 EV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7C na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 254–767. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–25600 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla nastaw programowych ich charakterystyka zmienia się i rozkłady mocno się wypłaszczają.

Do wyglądu darków można mieć pewne zastrzeżenia. Prawa strona kadru jest jaśniejsza niż lewa, co także było widać w teście filmowania. Na plus należy zaliczyć brak lokalnego „świecenia” w lewej części zdjęcia, zaobserwowane w teście A7 III.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 513 2.3
100 512 2.4
200 513 3.2
400 514 6.2
800 512 8.1
1600 511 17.7
3200 512 28.4
6400 510 60.4
12800 507 112.7
25600 511 249
51200 493 404
102400 596 699
204800 1210 1323

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C - Szumy i jakość obrazu w RAW