Nikon Z7 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słońce | Auto | 5.14 | 110.9 |
Słońce | Auto (św.nat.) | 5.22 | 110.4 |
Słońce | Słońce | 5.5 | 110.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.16 | 110.9 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 5.92 | 112.5 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 7.91 | 115 |
3000K | Auto0 | 17.5 | 118.1 |
3000K | Auto1 | 17.5 | 117.9 |
3000K | Auto2 | 17.5 | 118 |
3000K | Żarówki | 6.59 | 99.28 |
3000K | 3000K | 6.57 | 99.24 |
5400K | Auto | 5.95 | 111.3 |
5400K | 5400K | 5.61 | 110.6 |
Jeśli chodzi o światło naturalne, to jedynie wzorzec dla chmur dał nieco za wysoki błąd (i ochłodzoną tonację), w pozostałych przypadkach są one niskie. Największe zastrzeżenia można mieć do automatyki, która w świetle żarowym zapewniła ciepłą tonację i wysokie błędy dC. Każda z dodatkowych opcji, dotyczących tego typu źródeł światła dała porównywalne rezultaty, a zatem redukcja ciepłych kolorów nie zadziałała. Do wyników w świetle 5400K (LED) nie mamy zastrzeżeń.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła ok. 11 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.