Nikon Z7 II - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Nikonie Z7 II, tak samo jak w zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z7 II przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie, możemy bowiem całkiem precyzyjnie dobrać żądany stopień odszumiania. Niestety – oprócz jego faktycznego braku, bowiem na to aparat nie pozwala.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z7 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R5 i Panasonikiem S1R. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Gdy zestawimy wycinki z Z7 II i Z7, to są one praktycznie takie same, jeśli chodzi o wizualny poziom szumu na wysokich nastawach ISO, co wynika z zastosowania tych samych sensorów. Na niskich z kolei można się dopatrzeć nieco intensywniejszego efektu mory na prawym wycinku. Warto przypomnieć, że zdjęcia naszej scenki dla obu Nikonów wykonaliśmy innymi obiektywami i stąd może wynikać ta różnica.
W porównaniu do aktualnej konkurencji, Z7 II charakteryzuje się podobnie wysokim stopniem odtworzenia detali. Każdy z trzech wybranych modeli generuje ostry, pełen szczegółów obraz i niełatwo wskazać faworyta. Prawdę mówiąc, w kwestii wizualnego poziomu generowanego szumu, Z7 II, R5 i S1R także wypadają dość podobnie.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.
Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z7 II, Panasonika S1R i Sony A7R IV.
Do ISO 6400 różnice pomiędzy poszczególnymi modelami są w zasadzie marginalne. Dla tej nastawy najlepiej wypada EOS R5 równo z Lumiksem S1R. O niecałe 1/3 EV ustępuje im Z7 II. Sony A7R IV z kolei wypada odrobinę gorzej od Nikona, także o mniej niż 1/3 EV.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z7 II może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
32 | |||
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |
Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak w Nikonie Z7. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 3200 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widzimy postępujące wypłaszczanie wykresów i charakterystykę grzebieniową.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
32 | 1008 | 2.4 |
64 | 1007 | 2.5 |
100 | 1008 | 3.6 |
200 | 1008 | 6 |
400 | 1009 | 7.4 |
800 | 1010 | 15 |
1600 | 1012 | 29.1 |
3200 | 1014 | 54.1 |
6400 | 1017 | 86 |
12800 | 1020 | 184 |
25600 | 1025 | 346 |
51200 | 1060 | 708 |
102400 | 1258 | 1218 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
32 | |||
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |