Canon EOS R6 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.93 | 100 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.59 | 100.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.35 | 104.3 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.69 | 103.5 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 20.4 | 131 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 14.8 | 116.1 |
3000K | Żarówki | 7.86 | 98.76 |
3000K | 3000K | 8.45 | 95.9 |
5400K | Auto | 4.68 | 102.8 |
5400K | 5400K | 5.89 | 105.3 |
W świetle naturalnym i 5400K EOS R6 radzi sobie świetnie, bowiem błędy kolorów stoją na niskim poziomie. Podstawowy wariant automatyki daje przy żarówkach wyraźnie ciepłe zabarwienie, można go jednak trochę zredukować wybierając tryb „priorytet bieli”. Jeszcze niższe błędy zapewnił odpowiedni wzorzec oraz samodzielne ustawienie temperatury barwowej
Neutralny profil kolorów zapewnia nasycenie zbliżone do 100% praktycznie we wszystkim przypadkach oprócz automatyki w świetle żarowym (obu wariantów). Średnia odchyłka od parametru S wyniosła w teście tylko niecałe 7%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.