Canon EOS R6 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania), czyli tak jak w innych aparatach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali; oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
W Canonie EOS R6 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 102400 z krokiem 1 lub 1/3 EV. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe L (ISO 50) oraz H (ISO 204800). Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona Z6 II i Panasonika S1.
Mimo, że w R6 mamy do czynienia z niewyostrzonymi JPEG-ami, powyższym wycinkom trudno odmówić dobrej szczegółowości. Da się oczywiście dostrzec nieco niższą rozdzielczość obrazów względem konkurencji, natomiast nie jest to znacząca różnica. Co ciekawe, widać także ślady specyficznych zakłóceń, będących najpewniej efektem mory, wynikającym z braku działania filtra antyaliasingowego w jednej składowej.
Zachowanie EOS-a na wyższych czułościach może się podobać – poziom szumu jest dość niski i nawet przy ISO 6400 poziom odtworzenia detali stoi na dobrym poziomie. Naszym zdaniem, wycinki zdjęć przy ISO 12800 i 25600 prezentują się korzystniej niż u rywali.
Wyostrzanie
W testowanym EOS-e mamy do dyspozycji 8-stopniową skalę siły wyostrzania (od 0 do 7) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg regulowane w 5-stopniowej skali. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższą siłą wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Parametry precyzja i próg ustawione były na wartość 2 (domyślną dla Neutralnego stylu obrazu). Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon EOS R6, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Podobnie jak w innych aparatach systemowych Canona, przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda na wyraźnie przeostrzony. Środkowy stopień także dość mocno uwydatnia detale, dlatego odradzamy stosowanie ustawienia tego parametru wyżej od 3.
Tryb HDR
Tak samo jak np. w modelu RP, tryb HDR w EOS-ie R6 oferuje sporo opcji umożliwiających całkiem rozsądną kontrolę nad efektem końcowym. Najważniejszym parametrem w przypadku HDR-ów jest różnica ekspozycji pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Aparat w tym trybie wykonuje trzy zdjęcia, a różnica w naświetleniu pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: ±1 EV, ±2 EV, ±3 EV. Do dyspozycji mamy także opcję „Efekt”, która odpowiedzialna jest za modyfikację dodatkowych parametrów obrazu w celu uzyskania różnych efektów końcowych. Do wyboru mamy następujące możliwości:
- Naturalny,
- Art. standard,
- Art. żywy,
- Art. olejny,
- Art. uwypuklony.
Przykładowe zdjęcia z użyciem ww. funkcji można zobaczyć np. w teście 6D Mark II.
Format HEIF
R6 jest kolejnym po R5 i 1D X Mark III EOS-em wspierającym format HEIF (High Efficiency Image Format). Aby z niego skorzystać, musimy wpierw go aktywować w menu fotografowania (druga zakładka). Zastępuje on wówczas format JPEG, czyli możemy rejestrować zdjęcia HIF albo RAW+HIF. Plik HIF ma 10-bitową głębię kolorów (standard ITU-R BT.2100), wydajniejszą niż JPEG kompresję i oferuje poszerzenie dynamiki tonalnej sceny przede wszystkim w jasnych partiach obrazu. Polega to na korekcie krzywej tonalnej opartej o standard HDR PQ (perceptual quantization). Należy jednak pamiętać, że da nam on wymierne korzyści wyłącznie wtedy, gdy korzystamy z kompatybilnego ekranu (monitora, telewizora) HDR.Format HEIF nie jest wprawdzie dziś szczególnie popularny, ale zysk jakości wynikający z lepszych parametrów technicznych jest nie do przecenienia. Pliki są kompatybilne zarówno z oprogramowaniem producenta (Digital Photo Professional), produktami Adobe jak i niektórymi innymi programami.
Niestety, ekran LCD R6-tki nie jest wyświetlaczem typu HDR. Pozostają nam jedynie dwie opcje symulacji (priorytet tonów średnich lub jasnych), które oczywiście nie zapewnią pełnego efektu. W menu aparatu znajdziemy opcję konwersji plików HEIF do JPEG-ów.