Sony A1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.39 | 113 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.07 | 114.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.86 | 110.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.59 | 113.7 |
3000K | Auto (standardowy) | 14.6 | 124.3 |
3000K | Auto (nastrój) | 15.5 | 125.2 |
3000K | Auto (biały) | 15 | 124.3 |
3000K | Żarówki | 9.77 | 115.2 |
3000K | 3000K | 4.63 | 110.5 |
5400K | Auto | 3.87 | 113.4 |
5400K | 5400K | 4.56 | 115.4 |
Oprócz odrobinę za wysokiego błędu dC dla wzorca „światło dzienne”, aparat wiernie odtwarza kolory przy naturalnym oświetleniu oraz LED 5400 K. Jak zwykle przy żarówkach i automatyce (niezależnie od dodatkowej opcji) widać ciepłe zabarwienie. Warto jednak zauważyć, że błąd koloru jest wyraźnie niższy od 20, a taki poziom widzimy przeważnie w naszych testach w analogicznej sytuacji. Jak zatem widać, wariant „biały” nie był wystarczająco skuteczny. Najlepiej w tych warunkach wypada samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000K.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia 16%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.