Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-3 III - test aparatu

5 sierpnia 2021
Maciej Latałło Komentarze: 115

4. Rozdzielczość

W Pentaksie K‑3 III zastosowano matrycę typu CMOS, o całkowitej liczbie 26.78 milionów pikseli i rozmiarze 23.3×15.5 mm (APS-C). Efektywna liczba pikseli wynosi 25.73 miliona, co pozwala na zapis zdjęć o maksymalnej rozdzielczości wynoszącej 6192×4128 pikseli. Surowe zdjęcia w K‑3 III zapisywane są jako pliki DNG (RAW nieskompresowany) lub PEF (RAW skompresowany).

Testowany Pentax posiada pełnoprawną funkcję wstępnego podnoszenia lustra (MLU). Znajduje się ona pośród trybów pracy migawki, czyli w łatwo dostępnym i intuicyjnym miejscu. Można korzystać z niej wyzwalając aparat spustem migawki, wężykiem zdalnego sterowania lub pilotem bezprzewodowym – a także z użyciem samowyzwalacza.

Na uwagę zasługuje także funkcja redukcji efektu mory. System opracowano, aby zminimalizować występowanie tego niekorzystnego zjawiska. Może ono powstawać, gdy aparat nie posiada filtra antyaliasingowego, a na naszych zdjęciach znajdują się drobne, powtarzające się wzory. Inżynierowie Pentaksa wykorzystali do tego celu stabilizowany moduł matrycy, który za pomocą mikrodrgań ma zasymulować efekt działania filtra AA. Funkcja ta może pracować w trzech wariantach: niska, silna (brak efektu mory) i wyłączona. Jej działanie sprawdziliśmy m.in. w teście Pentaksa K-3.

Rozdzielczość układu jako całości



----- R E K L A M A -----

Używając plików JPEG z wyostrzaniem ustawionym na najmniejszą możliwą wartość, wyznaczyliśmy rozdzielczość (MTF50) układu aparat plus obiektyw, obliczając ją w programie Imatest. Wartości wyrażone w liniach na wysokość obrazu pozwalają na porównanie z analogicznymi wykresami dla aparatów kompaktowych oraz ocenę stopnia wyostrzania zastosowanego przez producenta. Zdjęcia pomiarowe zostały wykonane z obiektywem Pentax HD DFA* 50 mm f/1.4 SDM AW.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

W tej kategorii Pentax K-3 III notuje niższe wyniki niż Fujifilm X-T4. Nic jednak dziwnego, skoro w tym bezlusterkowcu JPEG-i są wyostrzane, co naturalnie daje wyższe wartości funkcji MTF. W nowym Pentaksie natomiast, zdjęcia nie noszą śladów wyostrzania, co można stwierdzić po zapoznaniu się z poniższymi wykresami.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Na górnym wykresie widoczny jest przebieg profilu na granicy czerni i bieli dla jednego z pomiarów wykonanych podczas testu. Nie widać na nim typowych lokalnych ekstremów, a funkcja MTF nie przyjmuje wartości większych od 1. Na tej podstawie możemy przyjąć, że JPEG-i w K-3 III są wolne od wyostrzania.

Rozdzielczość matrycy

Rozdzielczość matrycy (a dokładniej rzecz biorąc rozdzielczość układu matryca plus odcięty od wpływu aberracji optycznych dobrej klasy obiektyw) wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Zdjęcia wykonaliśmy przy użyciu dwóch obiektywów: Pentax HD DFA* 50 mm f/1.4 SDM AW oraz Sigma A 35 mm f/1.4 DG. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Z jednej strony Pentax wypada najsłabiej w powyższym zestawieniu, z drugiej natomiast – różnica pomiędzy nim a X-T4 jest niewielka. Warto przypomnieć, że w bezlusterkowcu Fujifilm zastosowano sensor o bardzo zbliżonej liczbie pikseli do układu w K-3 III. Wyróżnia się natomiast Nikon D500, którego matryca nie dość, że „zaledwie” 20-megapikselowa, to generuje najwyższe wyniki na naszym wykresie. Oczywiście, nie bez znaczenia pozostaje kwestia użytej w teście optyki. Dociekliwi zauważą natomiast, że K-3 III wypadł odrobinę słabiej od poprzednika, wyposażonego w 24-megapikselowy sensor.

Spójrzmy jeszcze na wykresy wygenerowane przez program Imatest. Nie dostrzegamy na nich śladów wyostrzania RAW-ów, o czym świadczy pozbawiony lokalnych ekstremów przebieg profilu na granicy czerni i bieli. Wartości odpowiedzi w częstości Nyquista dla poszczególnych składowych przekraczają 20%, co jest typowe dla aparatów bez filtra AA.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Pixel Shift Resolution

Po raz kolejny w aparacie Pentaksa zastosowano funkcję Pixel Shift Resolution, wykorzystującą mikroruchy matrycy. Jej działanie polega na wykonaniu czterech ekspozycji (przy użyciu elektronicznej migawki) z kolejnymi przesunięciami sensora tylko o jeden sensel, składanych potem w jedno zdjęcie. Dzięki temu każdy piksel zawiera pełne dane kolorów RGB. To istotna zaleta, bowiem w klasycznej matrycy światłoczułej z filtrem Bayera pojedynczy sensel mierzy natężenie światła tylko jednej barwy (czerwonej, zielonej lub niebieskiej). To powoduje, że brakujące dane musimy uzupełnić, dlatego zachodzi konieczność ich interpolacji.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Funkcja Pixel Shift Resolution stanowi pewne obejście powyższego problemu. Finalne zdjęcie ma się charakteryzować lepszą rozdzielczością koloru i szczegółowością, nie zmienia się jednak jego wielkość w pikselach.

Warto jednak pamiętać, że korzystać z tej funkcji możemy jedynie fotografując statyczne sceny ze statywu. Wprawdzie np. w modelu K-1 II pojawiła się opcja wykonywania zdjęć z ręki, to w K-3 III jej niestety nie znajdziemy. Mamy natomiast funkcję korekty ruchu, która służy do niwelowania artefaktów powstałych na skutek przesunięcia fotografowanych obiektów w trakcie czterech ekspozycji. Poniższe przykładowe zdjęcia (z opcją odpowiednio wyłączoną i włączoną) wyraźnie pokazują, że działa ona prawidłowo. Nawet pomimo tego, że poruszający się obiekt zajmuje bardzo dużą część kadru.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Oczywiście nie omieszkaliśmy sprawdzić, na jaki wzrost MTF-ów możemy liczyć w przypadku funkcji Pixel Shift Resolution. W poniższej tabeli zamieściliśmy wyniki dla najwyższego pomiaru każdego z trybów i formatów.

tryb zwykły Pixel Shift
Resolution
JPG 2111 2755
RAW (dcraw) 2314 2487
RAW (DCU5) - 2829

W przypadku plików JPEG mamy do czynienia ze sporym, bo 30% wzrostem zdolności rozdzielczej. To bardzo dobry rezultat, w końcu formalnie tryb Pixel Shift nie oferuje plików o podwyższonej rozdzielczości w pikselach. Oczywiście od razu rodzi się podejrzenie o wyostrzanie. Jak widać na poniższych wykresach z Imatestu, zasadniczo nie ma się do czego przyczepić.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Plik RAW wywołany przy pomocy dcraw wykazuje niewielki, 7-procentowy wzrost MTF-ów, a zauważony zysk wynika raczej z użycia migawki elektronicznej. Wątpliwe zatem, by dcraw był w stanie przetworzyć plik kompozytowy i odczytuje tylko jedną z czterech, „zaszytych” w nim klatek. Z tego względu sięgnęliśmy po oprogramowanie producenta, czyli Digital Camera Utility 5 (w skrócie DCU5). Po wywołaniu pliku DNG przy jego pomocy zanotowaliśmy wyraźnie wyższy, 22-procentowy wzrost zdolności rozdzielczej względem zdjęcia w trybie zwykłym, konwertowanym w dcraw.

W obu plikach nie widać śladów wyostrzania, co jest szczególnie istotne dla oprogramowania producenta, które nierzadko wprowadza dodatkowe modyfikacje, niejako „przy okazji”. Poniższe wykresy wygenerowaliśmy dla tego samego pliku DNG, wywołanego odpowiednio w dcraw oraz DCU5.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Poniżej zamieszczamy jeszcze dwa wycinki tego samego zdjęcia tablicy testowej, wywołanego przy pomocy dcraw (lewe) i oprogramowania producenta (prawe). Widać wyraźnie, że w istotny sposób została zredukowana mora, a konkretnie false colors.

dcraw DCU5
Pentax K-3 III - Rozdzielczość
Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Warto pamiętać, że zawsze pozostaje możliwość, że DCU5 aplikuje korektę mory. Zazwyczaj jednak tryby wysokiej rozdzielczości w aparatach, które je posiadają, faktycznie redukują poziom tej wady.

Obiektywy Sigma A 35 mm f/1.4 DG HSM wykorzystywane w testach rozdzielczości udostępniła firma Sigma ProCentrum.

Pentax K-3 III - Rozdzielczość

Pentax K-3 III - Rozdzielczość