Pentax K-3 III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (z silną lub lekką korekcją dla światła sztucznego),
- Wielokrotny automatyczny balans bieli,
- Światło dzienne,
- Cień,
- Zachmurzenie,
- Światło jarzeniowe D, N, W, L,
- Światło żarowe,
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
- Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (4 wzorce od 2500 K do 10000 K) lub w miredach (3 ustawienia do zapamiętania).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.51 | 97.38 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.51 | 96.15 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.4 | 99.25 |
Pochmurny dzień | Chmury | 6.36 | 102.4 |
3000K | Auto (kor. silna) | 17.7 | 117.4 |
3000K | Auto (kor. słaba) | 18.5 | 119.8 |
3000K | Żarówki | 13.1 | 92.56 |
3000K | 3000K | 8.39 | 97.2 |
5400K | Auto | 5.15 | 99.79 |
5400K | 5400K | 8.6 | 107.2 |
W świetle naturalnym odwzorowanie kolorów jest bardzo dobre. Jedynie wzorzec dla chmur dał odrobinę cieplejsze zabarwienie. Także w świetle 5400 K automatyka spisała się bardzo dobrze. Przy żarówkach natomiast, jak zwykle mamy do czynienia z bardzo ciepłym zabarwieniem. Wprawdzie dla opcji „silna korekta” jest ono nominalnie mniejsze, w praktyce jednak tego nie widać. Najniższy błąd zapewniło ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K.
W większości przypadków wartość nasycenia nie odbiega wiele od wzorcowego. Największe odstępstwa występują dla automatyki w świetle żarowym. Średnia odchyłka w całym teście wyniosła niespełna 6.5%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.