Pentax K-3 III - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Przycisk kierunkowy „w prawo” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępne są następujące ustawienia: Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Nasycone, Blady, Płaski, Pomijanie wybielania, Film odwracalny, Monochromatyczny oraz Krosowanie. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali (od −4 do +4) pod względem: nasycenia, odcienia, kontrastu (ogólnie oraz osobno w cieniach i światłach), ostrości lub tonowania (jasne/ciemne). Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Fujifilm X-T4 oraz Nikon D500. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Jeśli chodzi o szczegółowość obrazu, w powyższym porównaniu wyróżnia się nieco Fujifilm X-T4. Nic jednak dziwnego, skoro JPEG-i w tym aparacie są wyostrzane. K-3 III wypada w tej kategorii trochę lepiej od Nikona (ma przewagę w liczbie megapikseli), którego JPEG-i podobnie jak w Pentaksie nie są uwydatniane.
Na wyższych czułościach (3200–6400) widoczność szumu jest niewielka i to dotyczy wszystkich trzech aparatów z powyższego zestawienia. Nietrudno się domyślić, że działają tutaj procesy odszumiające. Naszym zdaniem zakres użytecznych nastaw ISO kończy się w przypadku K-3 III na wartości 6400, maksymalnie 12800. Zupełnie natomiast nie przemawia do nas implementowanie ISO rzędu 102400 i wyższych – jakość obrazu jest po prostu fatalna.
Zdjęcia naszej scenki testowej wykonaliśmy także z wykorzystaniem funkcji Pixel Shift Resolution, a wycinki umieściliśmy w poniższym zestawieniu. Dla ułatwienia porównania, zamieszczamy także wycinki zdjęć trybu normalnego.
ISO 100 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 1600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 3200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 6400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 12800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 25600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 51200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 102400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 204800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 409600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 819200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 1600000 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
Niewątpliwie zdjęcia wykonane w trybie Pixel Shift Resolution faktycznie charakteryzują się lepszym odtworzeniem detali. Pozostaje faktem, że owa różnica jest stosunkowo subtelna. Na korzyść można także zaliczyć niższy poziom zaszumienia. Z drugiej strony, przy wysokich nastawach (ISO 25600 i wyższych) można dostrzec specyficzne, bardzo drobnoziarniste zakłócenia.
Wyostrzanie
W Pentaksie K-3 III skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dostępna jest dodatkowa metoda uwydatniania obrazu, tj. „precyzyjna ostrość” (oznaczone literą „F” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”.
Pentax K-3 III, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Naszym zdaniem, zerowy stopień wyostrzania daje już nieco za intensywny efekt. Dlatego polecamy korzystać z ustawień pomiędzy −4 a 0. Dobre wrażenie robi opcja „precyzyjna ostrość”, która lepiej podkreśla drobne detale.
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2 i HDR 3 i HDR Zaawansowany, które różnią się sposobem obróbki obrazu. W każdym przypadku możemy również określić różnicę ekspozycji kolejno wykonywanych klatek: ±1, ±2 lub ±3 EV. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać przy wykorzystaniu dwóch dodatkowych funkcji: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwszą możemy tylko włączyć lub wyłączyć, natomiast druga posiada dodatkowo trzy stopnie intensyfikacji efektu.
Poniżej zamieszczamy przykładowe zdjęcia HDR (w kolejności jak wymieniono wyżej), wykonane przy różnicy ekspozycji ±2 EV.
Filtry cyfrowe
W menu K-3 III mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów (czerwony, różowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty) pozostawiając resztę obrazu czarno-białą; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
- zastąp kolor – jeden z 6 kolorów (czerwony, różowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty) możemy zastąpić innym z tego zestawu, dodatkowo mamy 5-stopniową regulację zakresu wybranych kolorów,
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni, rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- cieniowanie – 7-stopniowa regulacja poziomu cieni oraz 4 ustawienia dotyczące jego rozłożenia,
- odwróć kolor,
- uwypuklenie jednego koloru – do wyboru: czerwony, purpurowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty,
- rozszerzenie odcieni,
- uwypuklenie monochromatyczne – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu,
- ziarnisty monochromatyczny – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu.
- miniatura,
- miękki,
- rybie oko,
- zwężający,
- jednostajne,
- ramka kompozytowa.
Krosowanie
Do dyspozycji użytkownika jest 7 ustawień kolorystycznych: jeden efekt losowy, trzy efekty zdefiniowane przez producenta oraz trzy (oznaczone symbolem „My”), pod którymi można zapisać własne ustawienia krosowania na podstawie wykonanego już zdjęcia. Przykładowe zdjęcia z użyciem filtrów „Krosowanie” prezentujemy poniżej.