Fujifilm GFX 50S II - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zasilanie i złącza
GFX 50S II zasilany jest tym samym akumulatorem co model X-T4 (NP-W235), a energii powinno wystarczyć na wykonanie 440 zdjęć. W czasie testu udawało nam się lekko przekroczyć tę wartość. Aparat można ładować przez złącze USB-C. Gniazdo baterii znajdziemy na spodzie korpusu.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na dwóch kartach SD/SDHC/SDXC, a oba sloty obsługują szybki standard UHS-II. Funkcje dotyczące zapisu zdjęć na karty oferują możliwość wybrania karty podstawowej i pomocniczej. Dodatkowe opcje obejmują:
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
![]() |
![]() |
Większość złącz komunikacyjnych umieszczono na lewej ściance. Patrząc od góry mamy:
- wejście mikrofonu mini-jack 3.5 mm,
- wyjście słuchawkowe mini-jack 3.5 mm,
- gniazdo USB-C 3.1, umożliwiające także ładowanie,
- wyjście micro HDMI (D),
- gniazdo do synchronizacji lamp błyskowych (PC).
![]() |
![]() |
Przyciski
Podobnie jak w modelu 50S, w 50S II także mamy kilka przycisków pozbawionych jakichkolwiek oznaczeń. Są one programowalne, a ich symbole zobaczymy dopiero w menu aparatu. Omawianie poszczególnych elementów zaczniemy od górnej części aparatu.
![]() |
Przy wizjerze mamy jeszcze przycisk VIEW MODE, za pomocą którego możemy wybrać tryb widoku:
- tylko LCD,
- tylko EVF,
- tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
- LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
![]() |
Na przedniej ściance aparatu znajdziemy jeden przycisk programowalny oraz guzik zwalniającym blokadę bagnetu.
Warto zauważyć, że pokrętła nastawcze można wciskać. Krótkie wciśnięcie tylnego pozwala na włączenie wspomagania manualnego ogniskowania, natomiast dłuższe – wybór rodzaju tegoż wspomagania (powiększenie obrazu, powiększenie + focus-peaking). Przednie natomiast umożliwia zmianę przysłony (po ustawieniu pozycji C na pierścieniu przysłony obiektywu), czułości ISO oraz kompensacji ekspozycji. Oba pozwalają także na zmianę wielkości pola AF, po uprzednim wciśnięciu dżojstika.
Wspominaliśmy o przyciskach programowalnych. Jest ich w sumie 8, łącznie z wciskanym tylnym pokrętłęm, do tego dochodzą jeszcze cztery gesty na ekranie. Dostępne opcje, które ich dotyczą, można zobaczyć na poniższym filmie:
Menu
Menu aparatu jest takie samo jak w zaawansowanych modelach bezlusterkowców Fujifilm GFX 50R, czy X-Pro3 i X-T4. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „Moje menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek oraz części z szóstej.
Menu jakości obrazu:
Menu ustawień AF/MF:
Menu zdjęć:
Menu lampy błyskowej:
Menu filmowania:
Menu konfiguracji:
Menu odtwarzania zdjęć:
Moje menu:
Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu. Istotną jego zaletą jest możliwość samodzielnego określenia zawartości.
Wyświetlacz
![]() |
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra, wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. Padające na ekran promienie słoneczne nie dały nam większych okazji do narzekania. W menu aparatu możemy regulować jasność ekranu oraz nasycenie kolorów w skali ±5 jednostek.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji,
- wyświetlacz INFO,
- podgląd obrazu wraz z powiększeniem fragmentu kadru w aktywnym punkcie AF (tylko w trybie MF).
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje,
- ulubione.
Przyciskając klawisz dżojstika w górę możemy modyfikować ekran informacji szczegółowych. Oprócz dwóch ekranów z dokładnymi informacjami EXIF aparat pokazuje też użyty punkt nastawy ostrości oraz histogramy RGBY.
Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki; jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.
Filmowanie
Tryb wideo nie jest szczególnie rozbudowany, a najwyższa oferowana przez 50S II rozdzielczość zapisu to 1920×1080 pikseli (Full HD). Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu odpowiedniego przełącznika na górnej ściance w pozycji MOVIE. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- Full HD (1920×1080 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- HD (1280×720 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p.
Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w zakresie 200–6400 ISO, możemy też zdać się na automatykę.
Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. Powiększenie obrazu możliwe jest tylko przed rozpoczęciem nagrywania, w trakcie działa natomiast funkcja focus-peaking.
Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Warto w tym miejscu przypomnieć, że mamy także możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem wraz z obiektywem GF 35–70 mm WR.
Przykładowe filmy
- film 1 – H.264 1920×1080 pix 29.97p, 95 MB,
- film 2 – H.264 1920×1080 pix 25p, 89 MB,
- film 3 – H.264 1920×1080 pix 24p, 94 MB,
- film 4 – H.264 1920×1080 pix 23.98p, 88 MB,
Wizjer
![]() |
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra, aczkolwiek mamy pewne zastrzeżenia. Jego mocną stroną jest duże powiększenie. Nie do końca satysfakcjonująca jest natomiast częstotliwość odświeżania, a w przeciwieństwie do GFX 100S nie ma możliwości jej zwiększenia (tryb zwiększonej wydajności). Gdy w polu widzenia pojawią się kontrastowe krawędzie lub drobne wzory, w celowniku można dostrzec morę, czy schodkowane krawędzie. Widać zatem lekki niedostatek rozdzielczości.