Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 50S II - test aparatu

7 października 2021
Maciej Latałło Komentarze: 77

8. Zakres i dynamika tonalna

Czułość matrycy

Badanie to ma na celu pokazanie zachowania fotodiod matrycy, a nie jej realnej czułości w stopniach ISO, której zgodność producenci aparatów utrzymują dla formatu JPEG. Przestrzegamy zatem przed pochopnymi osądami. Jakiekolwiek odchyłki odnotowane w tym teście nie są powodem do zmartwień, gdyż zwykle są one korygowane do wartości nominalnej przy wywoływaniu pliku RAW (w korpusie aparatu przy wytwarzaniu bezpośrednio pliku JPEG lub też przy obróbce surowego pliku w komputerze). Realne problemy dotykają jedynie tego oprogramowania zewnętrznego, które nie posiada profili dedykowanych dla różnych aparatów.

Czułość wyznaczyliśmy zgodnie z normą ISO 12232, wykorzystując metodę pomiaru ilości światła niezbędnej do saturacji poszczególnych grup fotodiod sensora. Do pomiarów wykorzystaliśmy światłomierz Sekonic.


----- R E K L A M A -----

Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Z powyższego wykresu możemy odczytać, że dla zakresu nastaw ISO 100–12800, czułości jako średnie wartości ze wszystkich grup senseli są od ok. 1 do 1.3 EV poniżej nominalnych. Takie zachowanie jest typowe i umożliwia manipulację danymi w jasnych partiach obrazu. Osobliwe zachowanie – podobnie jak w modelu GFX 100 – pokazują nastawy ISO 12800–102400. Jest to de facto jedna, ta sama realna czułość, a kolejne wartości, tj. 25600, 51200 i 102400 są uzyskiwane poprzez programową korektę ekspozycji.

Szum przetwarzania

Szum przetwarzania (ang. readout noise) to całościowe zakłócenia generowane przez elektroniczny tor przetwarzania danych. Ilość tego szumu nie zależy od ilości padającego światła ani czasu ekspozycji.

Szum przetwarzania wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć bez dostępu światła przy najkrótszej możliwej do ustawienia migawce. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Wyrażenie wyniku w elektronach pozwala śledzić jakość przetwarzania toru analogowo-cyfrowego. Widzimy, że przebieg pokrywa zakres wartości od 7 do 3 elektronów, co oznacza, że jakość zaprojektowanej elektroniki stoi na wysokim poziomie. W idealnie pracującej matrycy wykres powinien być linią prostą, ze wszystkimi wartościami dla różnych czułości ISO na tym samym poziomie. Trudno tutaj dostrzec wyraźne przesłanki, świadczące o budowie dual-gain, bowiem różnice pomiędzy szumem przetwarzania niskich i wysokich nastaw są zbyt małe.

Współczynnik konwersji i wzmocnienie jednostkowe

Poniżej przedstawiamy współczynnik konwersji (ang. conversion gain) matrycy wyznaczony dla różnych nastaw ISO. Parametr ten definiuje liczbę elektronów przypadających na jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC (tzw. ADU, ang. ADC unit). Analiza tych danych pozwala określić tzw. wzmocnienie jednostkowe, czyli cechę charakterystyczną każdej matrycy definiującą czułość, dla której współczynnik konwersji jest równy 1 – to znaczy wartość z przetwornika ADC pokazuje wprost liczbę przetworzonych elektronów.

Współczynnik konwersji wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Dla najniższej natywnej czułości na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypada prawie 10 elektronów. Przy 14-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 153 ke. Wynik ten można uznać za bardzo wysoki. Widać też, że punkt wzmocnienia jednostkowego wypada już dla czułości 309 (czyli praktycznie dla nastawy aparatu ISO 800). Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. W związku z czym nie ma żadnego zysku ze stosowania takiej obróbki w aparacie i dokładnie te same efekty uzyskamy niedoświetlając zdjęcie, a następnie korygując ekspozycję w komputerze. W testowanym aparacie punkt wzmocnienia jednostkowego jest ustawiony dość nisko.

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Najwyższą jakość obrazu otrzymamy dla czterech najniższych czułości, dla których aparat zarejestruje ponad 200 przejść tonalnych. Dla ISO 100 liczba tonów wynosi 461, co daje 8.9-bitowy zapis danych, a zatem identyczny jak w Sony A1. Wartość ta zapewni bardzo dobre przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Dla analogicznych kryteriów prawie tak samo wypadł Nikon Z7 II (9 bitów dla ISO 64). W Canonie R5 natomiast zanotowaliśmy 8.4 bita.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
50
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
100
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
200
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
400
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
800
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
1600
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
3200
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
6400
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
12800
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
25600
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
51200
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
102400
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Prezentujemy wykresy odpowiednio dla RAW-ów 14- oraz 16-bitowych.

Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Dla 14-bitowych RAW-ów i najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 (najniższej natywnej czułości) testowany aparat osiągnął bardzo dobry wynik 9.9 EV. Pełnoklatkowi konkurenci od Nikona i Sony wypadli bardzo podobnie – 9.8 EV (dla ISO 64) i 9.7 EV odpowiednio dla Z7 II i A1. Tylko w Canonie R5 zanotowaliśmy nieco niższy rezultat – 9 EV.

Biorąc pod uwagę kryterium niskiej jakości obrazu, dla bazowej czułości mamy do dyspozycji dynamikę na poziomie 13.9 EV, co oznacza, że minimalnie brakuje, by wykorzystywany był cały zakres pracy przetwornika ADC. Niefizyczne zachowanie powyżej ISO 12800 to znów pokłosie zastosowania jednej realnej czułości dla zakresu nastaw 12800–102400.


Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR (odpowiednio dla RAW-ów 14- oraz 16-bitowych) wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika przekracza 8.5 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niskiej i 2 s dla wysokiej czułości. Okazało się jednak, że przy identycznych parametrach ekspozycji i warunkach oświetleniowych zdjęcia z aparatu użytego dla porównania (Z7) zauważalnie różnią się jasnością. Ostatecznie zatem do analizy wzięliśmy zdjęcia z GFX 50S II wykonane z ekspozycją o 2/3 EV większą. Pliki wywołaliśmy następnie jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

0 EV
+4 EV
100 ISO
GFX 50S II
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
GFX 50S II
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna

Naszym zdaniem, zarówno przy ISO 100, jak i 1600 efekt rozjaśnienia jest nieco lepszy w przypadku aparatu Nikon. W GFX-ie dość mocno uwidoczniła się niebieska składowa szumu, co w mniejszym stopniu widać na wycinkach z Z7.


Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w obu aparatach, a widoczne różnice są raczej spowodowane różną jasnością oryginalnych zdjęć. Miejsca przepalone takowymi pozostaną.

0 EV
−4 EV
100 ISO
GFX 50S II
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
GFX 50S II
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm GFX 50S II - Zakres i dynamika tonalna