Fujifilm GFX 50S II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto, (zwykły, priorytet bieli i priorytet atmosfery),
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelwina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.31 | 115.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.86 | 115.7 |
3000K | Auto | 21.8 | 137.7 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 8.57 | 111.4 |
3000K | Auto – priorytet atmosfery | 23.4 | 143.2 |
3000K | Żarówki | 6.75 | 105.4 |
3000K | 3000K | 6.82 | 105.7 |
5400K | Auto | 4.14 | 114.3 |
5400K | 5400K | 4.31 | 114.2 |
W słoneczny dzień, podobnie jak przy studyjnym świetle LED 5400 K odwzorowanie barw nie budzi żadnych zastrzeżeń, bowiem błędy dC zaliczamy do niskich. Tradycyjnie automatyka w świetle żarowym zapewniła bardzo ciepłe zabarwienie. Dobrze poradził sobie natomiast wariant „priorytet bieli”, gdzie pomarańczowy zafarb został mocno zredukowany. Jeszcze lepsze rezultaty zapewniły: wzorzec „żarówka” oraz samodzielne ustawiona temperatura barwowa na wartość 3000 K. Przez cały okres testu trafiły nam się wyłącznie słoneczne dni, stąd brak wyników dla pochmurnego dnia.
Tendencja do nadmiernego nasycania barw w testowanym aparacie jest łatwo zauważalna. Widać ją zarówno w świetle naturalnym, jak i sztucznym. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście 18%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.