Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 50S II - test aparatu

7 października 2021
Maciej Latałło Komentarze: 77

5. Balans bieli

W Fujifilm GFX 50S II odnajdziemy następujące tryby balansu bieli:
  • Auto, (zwykły, priorytet bieli i priorytet atmosfery),
  • Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
  • Temperatura barwowa w skali Kelwina,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurno,
  • Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
  • Światło żarówki,
  • Pod wodą.
Na obudowie aparatu nie odnajdziemy osobnego przycisku do modyfikacji balansu bieli, aczkolwiek możemy przyporządkować tę funkcję pod jeden z programowalnych guzików. Zmiany poszczególnych trybów możemy także dokonywać za pomocą głównego lub szybkiego menu. W menu jakości zdjęć odnajdziemy natomiast opcje związane z korygowaniem balansu bieli w dwóch osiach: czerwony–turkusowy i niebieski–żółty. W każdej z osi regulacja może odbywać się w zakresie od −9 do +9.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.31 115.7
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.86 115.7
3000K Auto 21.8 137.7
3000K Auto – priorytet bieli 8.57 111.4
3000K Auto – priorytet atmosfery 23.4 143.2
3000K Żarówki 6.75 105.4
3000K 3000K 6.82 105.7
5400K Auto 4.14 114.3
5400K 5400K 4.31 114.2



----- R E K L A M A -----

W słoneczny dzień, podobnie jak przy studyjnym świetle LED 5400 K odwzorowanie barw nie budzi żadnych zastrzeżeń, bowiem błędy dC zaliczamy do niskich. Tradycyjnie automatyka w świetle żarowym zapewniła bardzo ciepłe zabarwienie. Dobrze poradził sobie natomiast wariant „priorytet bieli”, gdzie pomarańczowy zafarb został mocno zredukowany. Jeszcze lepsze rezultaty zapewniły: wzorzec „żarówka” oraz samodzielne ustawiona temperatura barwowa na wartość 3000 K. Przez cały okres testu trafiły nam się wyłącznie słoneczne dni, stąd brak wyników dla pochmurnego dnia.

Tendencja do nadmiernego nasycania barw w testowanym aparacie jest łatwo zauważalna. Widać ją zarówno w świetle naturalnym, jak i sztucznym. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście 18%.

Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto – priorytet bieli
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto – priorytet bieli
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Auto
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli Fujifilm GFX 50S II - Balans bieli