Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 50S II - test aparatu

7 października 2021
Maciej Latałło Komentarze: 77

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: SUPER FINE, FINE i NORMAL. Dostępne są dwa rozmiary obrazu oraz kilka wartości proporcji, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
  • rozmiar L:
    • 8256×6192 pix (4:3),
    • 8256×5504 pix (3:2),
    • 8256×4640 pix (16:9),
    • 6192×6192 pix (16:9),
    • 8256×3048 pix (65:24),
    • 7744×6192 pix (5:4),
    • 7232×6192 pix (7:6),
  • rozmiar S:
    • 4000×3000 pix (4:3),
    • 4000×2664 pix (3:2),
    • 4000×2248 pix (16:9),
    • 2992×2992 pix (16:9),
    • 4000×1480 pix (65:24),
    • 3744×3000 pix (5:4),
    • 3504×3000 pix (7:6).
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych pozycji można zobaczyć w teście GFX-a 50R.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



----- R E K L A M A -----

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 100 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 50 ISO, a także H – 25600, 51200 i 102400. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Nikon Z7 II oraz Sony A1.

Fujifilm GFX 50S II - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Jakość obrazu JPEG w GFX 50S II pozostaje zasadniczo na tym samym poziomie co w modelach 50S i 50R. Tym samym można śmiało powiedzieć, że poziom odwzorowania detali jest wyśmienity. Wydaje się, że aparat Fujifilm zapewnia nieco ostrzejsze obrazy od konkurencji. Warto jednak pamiętać (vide rozdział czwarty), że JPEG-i są lekko wyostrzane, czego w Z7 II i A1 nie zauważyliśmy.

W dobrym tonie możemy też mówić o wyglądzie JPEG-ów z testowanego aparatu na wysokich czułościach. Nawet przy wartości ISO 6400 szczegóły są dobrze widoczne, a szum słabo rzuca się w oczy. Naszym zdaniem GFX 50S II wypada tym samym nieco lepiej od wybranych w naszym zestawieniu konkurentów.

Wyostrzanie

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−4
Fujifilm GFX 50S II - Jakość obrazu JPEG Fujifilm GFX 50S II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm GFX 50S II - Jakość obrazu JPEG Fujifilm GFX 50S II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm GFX 50S II - Jakość obrazu JPEG Fujifilm GFX 50S II - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem nie warto przekraczać zerowego stopnia wyostrzania, bowiem już przy tym ustawieniu obraz jest przeostrzony. Najlepszy efekt powinniśmy uzyskać dla parametru pomiędzy −4 a 0.

Efekt ziarnistości

GFX 50S II wyposażono również w funkcję dodawania zakłóceń imitujących ziarno analogowej kliszy fotograficznej. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można zobaczyć w teście GFX-a 50R.

Efekt koloru chrom

GFX 50S II wyposażono w funkcję znaną już np. z modelu 50S, mianowicie Efekt koloru chrom. Polega ona na zwiększeniu głębi kolorów w obszarach zacienionych. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można również zobaczyć w teście GFX-a 50R.