Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 50S II - test aparatu

7 października 2021
Maciej Latałło Komentarze: 77

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Kształt krzywej z grubsza przypomina wykładniczy, jednak podobne wartości szumu dla poszczególnych składowych (szczególnie dla nastaw ISO 1600 i wyższych) oraz niewielkie załamania przebiegów niewątpliwie wskazują na odszumianie JPEG-ów.

Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Fujifilm GFX 50S II posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie −4
Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie −4
Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak widzieliśmy na podstawie wykresu na początku tego rozdziału, przy ustawieniu „–4” zdjęcia są już w pewnym stopniu odszumione. Dla ISO 12800 całkiem nieźle sprawdziło się ustawienie „0”, bowiem pewna ilość zakłóceń została zredukowana przy zachowaniu rozsądnej szczegółowości. Przy kolejnej czułości spadek detali dla stopnia zerowego jest już wyraźniejszy.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z GFX 50S II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Nikon Z7 II oraz Sony A1. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Podobnie jak przy porównaniu JPEG-ów, także w RAW-ach podobieństwa w wyglądzie obrazu między modelami GFX 50S II, 50S i 50R są uderzające. Nie ma w tym oczywiście nic dziwnego, bowiem w każdym z nich montowane są te same sensory. W związku z tym, tak samo jak starsze GFX-y, również 50S II generuje bardzo szczegółowe obrazy o wysokiej rozdzielczości. Gdy porównamy je z z konkurencją – w tym wypadku Nikonem Z7 II i Sony A1 – wcale niełatwo wyróżnić lidera powyższego zestawienia. Wszystkie wybrane aparaty zapewniają zdjęcia wysokiej jakości i pełne detali.

Patrząc na szum generowany na wysokich ISO, odnosimy wrażenie, że GFX radzi sobie odrobinę lepiej od konkurencji. Różnica jest wprawdzie delikatna, przynajmniej względem Nikona Z7 II. W przypadku Sony A1 dostrzegamy nieco więcej zakłóceń, szczególnie na wycinkach tablicy Kodaka.

Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum rośnie równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO i nie dostrzegamy niepokojących załamań.

Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla nastawy ISO 6400, najniższym poziomem szumu charakteryzują się zdjęcia z GFX 50S II. Nad R5 i Z7 II, średnioformatowy bezlusterkowiec na ok. 1/3 EV przewagi, a nad A1 – 2/3 EV. Jak widać, różnice pozostają niewielkie.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Tu można się dopatrzeć niewielkiego załamania przy nastawie ISO 51200.

Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W GFX 50R przy czułościach od ISO 50 do 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 64, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 1024. W związku z tym w poniższych przykładach dla trzech najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–127, a dla pozostałych 500–1500. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń dla pierwszego przedziału czułości oraz 500 000 dla drugiego.

50 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Do ISO 6400 histogramy swoim kształtem przypominają generalnie rozkład Poissona, a powyżej tej nastawy ulega on pewnym odkształceniom. Spoglądając na poniższą tabelkę można zauważyć, że dla ISO od 12800 do 102400 wartości odchylenia standardowego są bardzo do siebie zbliżone. Jak się okaże w kolejnym rozdziale, to efekt manipulacji czułością w aparacie.

Do wyglądu darków nie mamy zastrzeżeń, bowiem nie dostrzegamy ani oznak bandingu, ani nierównomierności naświetlania matrycy.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 64 1.4
100 64 1.9
200 61 3.5
400 1020 5.3
800 1017 9.2
1600 1016 17.6
3200 1013 28.3
6400 993 48.9
12800 973 105
25600 974 104
51200 970 105
102400 964 113


Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

50 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm GFX 50S II - Szumy i jakość obrazu w RAW