Ricoh GR IIIx - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
Ricoh GR IIIx oferuje zapis zdjęć w następujących rozdzielczościach i aspektach:
- rozmiar L : 6000×4000 (3:2), 4000 × 4000 (1:1),
- rozmiar M : 4800×3200 (3:2), 3200 × 3200 (1:1),
- rozmiar S: 3360×2240 (3:2), 2240 × 2240 (1:1),
- rozmiar XS : 1920×1280 (3:2), 1280 × 1280 (1:1).
- JPEG,
- RAW (format DNG),
- RAW+JPEG.
Aparat udostępnia opcję cyfrowego powiększenia. Końcowe obrazy mają następujące wielkości:
- 40 mm: 6000×4000,
- 50 mm: 4800×3200,
- 71 mm: 3360×2240.
Widzimy wyraźnie, że rozdzielczości te odpowiadają tym z formatów L, M oraz S. Innymi słowy cyfrowy zoom powoduje wycinanie z obrazu odpowiedniego fragmentu. Gdy z niego nie korzystamy, a jedynie zmieniamy wielkość zapisywanych plików, aparat wykonuje skalowanie obrazu do zadanego rozmiaru.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Zaprezentowane wycinki doskonale pokazują zmianę w sile algorytmu odszumiania. Choć różnica między nastawą słabą a normalną jest subtelna, im wyższy jest ustawiony poziom, tym bardziej obraz jest rozmyty. Dla ISO2500 silne odszumianie skutecznie usuwa także detale w obrazie.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość 0 |
||
Ostrość 2 |
||
Ostrość 4 |
Nawet na najniższym ustawieniu dostrzec możemy delikatne efekty ostrzenia. To powoduje, że fotografie nie wyglądają naturalnie. Maksymalna nastawa powoduje już silne deformacje na kontrastowych krawędziach.
Balans bieli
Aparat umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- automatyczny,
- wielostrefowy,
- światło dzienne,
- cień,
- zachmurzenie,
- oświetlenie jarzeniowe,
- oświetlenie żarowe,
- CTE,
- ręczne – tryb programowania według wzorca,
- K – tryb określania temperatury koloru z zakresu 2500–10000K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.93 | 102.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.75 | 104.5 |
Zacienienie | Auto | 19.6 | 118.2 |
Zacienienie | Zacienienie | 6.33 | 101.1 |
Zachmurzenie | Auto | 4.77 | 101.3 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 4.07 | 101.6 |
Żarówki | 3000K | 8.67 | 97.1 |
Żarówki | Auto | 18.9 | 114.4 |
Żarówki | Żarówki | 10.2 | 95.22 |
5500K | 5500K | 5.83 | 100.3 |
5500K | Auto | 4.14 | 96.61 |
Widzimy, że jedynie dla światła żarowego oraz zacienienia automatyka aparatu dość słabo radzi sobie z prawidłowym przetwarzaniem kolorów. W tych wypadkach użycie nastaw dedykowanych sprowadza błąd do wartości typowych dla innych źródeł światła. Dla światła żarowego wykorzystanie nastawy wyrażonej w temperaturze barwowej sprowadza błąd do niskiego poziomu.
Te same źródła światła nie tylko cechuje błąd koloru, ale także mają tendencję do delikatnego przesycania kolorów. Ogólnie średnie nasycenie to 103%, co jest dobrą wartością.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Wzrost poziomu szumu jest liniowy i zgodny z naturalnym zachowaniem aż do wartości ISO 12800. Przekroczenie tej granicy aktywuje dodatkowe procesy odszumiania, które mocno ograniczają szum dla najwyższej czułości. Zauważyć też możemy, że sygnały z poszczególnych kanałów zostały sprowadzone do podobnych wielkości – oznacza to, że dane dla koloru czerwonego i niebieskiego są dodatkowo odszumiane. W porównaniu do modelu GR III widzimy znaczną poprawę w uzyskiwanych wynikach.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami testowej scenki.
Wycinki potwierdzają to, co zaprezentował wykres szumu – obraz jest wolny od zakłóceń do ISO 25600, choć proces odszumiania usuwa sporo detalu. Obraz tworzony przez GR IIIx prezentuje się dobrze, co wynika ze stosunkowo wysokiej zdolności rozdzielczej układu obiektyw-matryca.