Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Stylistycznie bardziej mi odpowiada Fuji (T2, T3 ale nie T4) a dodatkowo to rzecz gustu i każdy może mieć inny. Po za tym to Nikona, a z tą marką miałem najmniej do czynienia - sam zastanawiam się dlaczego. Fajnie, że nikoniarze mogą wybrać między zfc i z50.
Jak nie dadzą stabilizacji matrycy i nie będzie większej oferty obiektywów to klapa APS-C firmy Nikon. Uczyłem się fotografować na Nikonie więc mam sentyment. Szkoda, że odpuszczają mniejszą matrycę. Nie każdy chce dźwigać FF z kompletem optyki do krajobrazów.
Z mojego punktu widzenia przy tej jakości wykonania i dbałości o szczegóły pownna być to pełna klatka z dołączonym do kompletu stylowym adapterem z możliwością wymiany uchwytów bagnetowych na wszystkie klasyczne mocowania do starych obiektywów manualnych. Jak ktoś ma ciągoty do takiego designu to kręci go też obrazek ze starego szkła. Połączenie tego z nowoczesnymy obiektywami działa zapene dobrze ale wygląda już średnio. FF z oczywistych względów jeśli podpinać pod to pleśniaki. W takiej formie jak teraz ładny gadżecik ale dla dzieciaków a nie dla kogoś kto jednak kupi Leica.
@dARTi - na początek by wystarczyło, jakby tam wsadzili matrycę z Z6 i zamiast FTZ dołożyli taki adapter ruszający całym obiektywem jak Techart czy Megadap robią, tylko w wersji z mocowaniem Nikon F z przodu - fani by mogli wyjąć stare Nikkory z gablotek i ich używać, mając przy tym śledzenie, czy wykrywanie oka
watt ..co nie oznacza, że to jest ..poprawne. To, że błędne przekonanie ma długą historię, nie oznacza, że staje się ..."prawdą" Zachowując wszelkie proporcje porównania, rozważ taki przykład: "Mikołaj Kopernik , stwierdził i udowodnił, że to Słońce, jest centralnym punktem, wokół którego wiruje Ziemia....a jego przeciwnicy, oponowali, że przecież od dawna inni pisali, że Ziemia jest w centrum".
Ponieważ szybkość to zmiana "jakieś" wielkości w czasie., czyli "ile czegoś/czas", uwaga, którą podał *goornik, jest ....niedemokratyczna i nie podlega głosowaniu, ponieważ jest zdroworozsądkowa.
Skoro podniesiono kwestię precyzji... Kopernik nie "udowodnił" a "zaproponował". ;) Bo model wówczas znanego Układy Słonecznego się upraszczał (w liście do papieża pytał nawet, "czy taki prosty opis nie lepiej głosiłby chwałę Bożą")?
PS Zamach na demokrację? I to o piątej rano?! No, no, kolega nie uznaje żadnych świętości?! Ɑ: :D
Jak to w końcu jest z AFem w Z-kach? Jedni opluwają i krzyczą jaki jest denny w porównaniu do Sony i Canona, a tu w teście wyszło, że całkiem dobrze działa. 🤔
Czy w instrukcji obsługi Nikona Zfc podają, że wywołuje konflikty na tle a nie tylko jpegi na karcie? :D A serio: ładny aparat, szkoda, że trzeba dokupić nie tylko gruszkę, ale i adapter, drugi akumulator lub power-bank oraz element gripopodobny a całość uzupełnić o lampę błyskową ... Pominąłem coś?
Osobiście to chętnie kupię bezlusterkowca pokroju Zfc ale takiego o możliwościach D7500 (czasy otwarcia migawki etc.) i obudowie z w stylu pełnoklatkowych aparatów serii Z. Z50 to nie to czego oczekuję od aparatów dla entuzjastów.
Minęło 10lat od pojawienia się A65 a tu WSZYSTKIE wykazane wady nie dotyczą tego pierwszego. Miał dodatkowo GPS. I większą rozdzielczość. Realna korzyść nowego? Lepsze ISO od poziomu 400 i mniejszy. Bo nawet 4k/30 uważam za dość zabawny parametr.
Dla mnie akurat nagrywanie filmów to najmniej potrzebna funkcja aparatu fotograficznego, więc czy ma 4k, 8k, 16k i tak dalej w ogóle mnie nie interesuje.
Jak firma może wypuszczać aparat i w zasadzie zapominać o obiektywach? Są tylko 3, w tym 0 stałek. A jak ktoś chce podłączać pod to FF, to lepiej kupić body FF. Bardzo dziwny ruch Nikona.
Lekkie rozczarowanko. Na polskim forum Pentaksa całkiem entuzjastycznie przyjęto ten korpus (może to dziwić, ale tak było!), więc czekałem na test. Mam wrażenie, że N skoncentrował się głównie na budowaniu najlepszego bezlustrowego systemu FF (co faktycznie może mieć miejsce za 3-5 lat...) oby nie przestrzelił. Brak obiektywów, IBIS (chociaż jest w FF) i kilka innych decyzji projektowych mocno dziwnych. Obracany LCD i powierzchowność Zfc całkiem spoko. Ale to nie zachęci do wejścia w system.
@SNOY: "Jak to w końcu jest z AFem w Z-kach? Jedni opluwają i krzyczą jaki jest denny w porównaniu do Sony i Canona, a tu w teście wyszło, że całkiem dobrze działa."
Na przykładzie mojego Z50. Aktualizacje firmware z 1.xx na 2.xx podobno sporo poprawiły jeśli chodzi o AF (i szybkość i obsługę). Istnieje możliwość, że przed niektórymi testami nie zaktualizowano firmware do najnowszej wersji. Ja kupiłem swój aparat 28 pażdziernika 2021 i ma jeszcze fimware 1.00 mimo, że od lipca 2020 są już wersje 2.xx. Właśnie zamierzam zaktualizować. Na razie ogólnie jestem bardzo zadowolony z aparatu. Z tym, że nie miałem sytuacji gdzie można było sprawdzić AF w trudniejszych opcjach (sport, detekcja twarzy, oczu etc)
> Jak firma może wypuszczać aparat i w zasadzie zapominać o obiektywach?
taki już urok "cropa"; w zasadzie służy on głównie do mocowania obiektywów FF (to samo mocowanie, przecież), co pozwala nieco "wydłużyć" ogniskową teleobiektywów (czyli zawęzić ich pole widzenia) - użyteczne dla tych, którzy taką optykę zwykli stosować. Inne wytłumaczenie trudno znaleźć.
Dla amatorów specjalnie 2-3 kitowe zoomy i system jest kompletny. Bo fotograf powinien skupić sie na FF, który, jak powszechnie wiadomo, jest najlepszy.
@molon_labe "... szybkość to zmiana "jakieś" wielkości w czasie., czyli "ile czegoś/czas"
No to akurat w przypadku migawki, to się zgadza. Migawka wykonuje jedno otwarcie na ileś czasu. Zatem... Migawka, która jest w stanie wykonać jedno otwarcie w krótszym czasie, jest szybsza, niż ta, która jedno otwarcie wykonuje w dłuższym czasie.
deel7715 "@dARTi Przecież, dla miłośników "retro" Nikon ma też pełnoklatkową lustrzankę."
No właśnie - lustrzankę. A lustrzanki nijak się nie mają w kwestii używania manualnego szkła do bezluster. No i choć w prawdzie nie miałem DFa w rękach to z opisów wynikało, że to plastikowa namiastka mechanicznego sznytu. Dla kogoś ceniącego klasyczny look to jak strzelić w pysk. Tak więc w moim rozumieniu pomysły Nikona jak zwykle z dupy i podyktowane idiotyzmami księgowych. Miejmy nadzieję, że do trzech razy sztuka, choć w tak oczywistej kategorii jak retro, przepis na sukces wydaje się oczywisty, to jak widać nie dla Nikona. Dziwi to tym bardziej, że jest to firma z tradycjami, ma pewnie wielu ceniących klasykę odbiorców i wspaniałe wzorce do których może się odnosić. Poza tym klasyk nie powinien starać się walczyć ceną a raczej być produktem premium gdzie na pierwszym planie jest jakość materiałów i wykonania oraz design a nie nowinki techniczne. Tu niby brak jest tylko jeden ale jakże dyskwalifikujący.
Bardzo ładny klasyczny wygląd, rękojeść zawsze można powiększyć więc to nie problem, bardzo ładne ISO, super aparat dla amatora, manualnych stałek jest aż za dużo, pod Z można używać wszystko praktycznie.
Janusz1965 byśmy dobrze się zrozumieli, Angielskie "shutter speed", to... czas naświetlania, czyli "okres-przedział" czasu w jakim migawka jest otwarta i element światłoczuły wystawiony na ekspozycję światła.
Innymi słowy, jeśli wystawisz twarz do słońca na godzinę, a ja na półgodziny... to jednak, moim zdaniem, nie dowiemy się, który z nas jest szybszy.
Jeśli zgodzimy się z powyższym wnioskiem, to z różnicą między pojęciami "szybkość migawki", a "czasem jej otwarcia" nie powinniśmy mieć problemów.
@molon_labe -- Ty odnosisz się do anglelskiego shutter speed, które oznacza czas otwarcia migawki. I wtedy rzeczywiście jest to błędne. Ale mnie chodziło o coś innego. Chodzi mi o to, że można "usprawiedliwić" określenie szybkość migawki, ale nie jako po prostu czas naświetlania, lecz raczej jako najkrótszy możliwy do uzyskania czas dla tej migawki.
@Szabla -- Wiem, jak działa migawka szczelinowa. To niczego nie zmienia. Jeżeli dana migawka jest w stanie w krótszym czasie wykonać naświetlenie całej matrycy, czy to przez szybszy przebieg szczeliny, czy to przez węższą szczelinę, to ta migawka szybciej naświetli całą matrycę.
Od jakiegoś czasu zastanawia mnie dlaczego jeszcze w fotografi jesteśmy tak daleko z tyłu, przysłona, szybkość migawki to są zupełnie nieistotne informacje, dobre dla technika konfigurujacego sprzęt a nie dla fotografa. Mnie interesuje go i jej położenie oraz poziom ostrości jaki, chce osiągnąć. Chce to w końcu moc wybrać tak po prostu a nie myslowo przeliczajac jakieś czasy przesuwu szmatki czy blaszek.
@BlindClick Zrobiłeś w życiu choć jeden film starym analogowym aparatem??? A dla osób, które mają problem przeliczaniem zależności między czasem, przesłoną, ISO jest tryb zielony w aparacie.
Janusz1965 "..można "usprawiedliwić" określenie szybkość migawki..."- no....można, bo "od dawna" funkcjonuje w pojęciach fotograficznych taki , nie jeden z resztą, "ekwiwalent".
Robilem, mam pare zwojowych aparatow, mam tez odzielny swiatlomierz jesli chcesz wiedziec. Po prostu mysle nieco do przodu. Dzieci korzystajac z komorki nie chca sie uczyc "Tych trojkatow", chca kliknac, ustawic i miec to co chca, albo ostro albo rozmyte, zadne z tych magicznych rzeczy ich nie interesuje.
:) to już było: ,,Naciśnij przycisk, a my zrobimy resztę", czyli hasło i idea Kodak' a, Polaroida... i oni , prawie zbankrutowali.... Ale firmy tele-foto-hybrydowe, muszą popełnić własne błędy.
Tak czyli Nie, ;P ja bym chcial, 3 zielone przyciski, pod kazdy mam swoj bank ustawien, 90% ustawien ustawiona pod przycisk. Tak bym mogl wybrac w kazdej chwili 1 z 3 presetow, mi starczy 3, moze ktos potrzebowac i 5 czy 10. To wtedy 10. Mi bardziej chodzi o dopasowanie, C1, C2, U1, U2 tylko nie na pokretle pod lewa reka, a natychmiast pod przyciskiem.
Wtedy PSAM, 20 trybow mi nie potrzebne, SA i 3 zielone guziki - to moje marzenie.
@Myszowor "super aparat dla amatora, manualnych stałek jest aż za dużo, pod Z można używać wszystko praktycznie."
W segmencie aps-c Fuji ma jednak znacznie ciekawszą ofertę, tak puszek jak i szklarni, a i adaptowane manuale łatwiej używać na Fuji (dostępny IBIS w niektórych puszkach, czy bardziej rozbudowane opcje wspomagania manualnego ostrzenia).
@Janusz1965 "Jeżeli dana migawka jest w stanie w krótszym czasie wykonać naświetlenie całej matrycy, czy to przez szybszy przebieg szczeliny, czy to przez węższą szczelinę, to ta migawka szybciej naświetli całą matrycę."
Czyli jednak nie za bardzo wiesz jak działa migawka szczelinowa :) Skracając czas otwarcia migawki nie zmieniamy szybkości przebiegu lamelek, tylko odstęp między nimi lub jak kto woli czas między pierwszą a drugą kurtyną. Okres czasu może być krótszy lub dłuższy, a nie szybszy lub wolniejszy.
@Szabla Oczywiście, że to odmienne pojęcia. A czy ja twierdzę inaczej? Ja twierdzę tylko, że wykonanie określonej czynności w określonym czasie to szybkość wykonywania tej czynności. Jeżeli przestawię krzesło z jednego miejsca na drugie w 10 sekund, a ktoś inny zrobi to w 20 sekund, to znaczy, że ja wykonałem to szybciej.
@lord13 (Po pierwsze - na marginesie - nie ma czegoś takiego, jak okres czasu. Samo słowo okres oznacza odcinek czasu.) I owszem - odcinek czasu może być krótszy lub dłuższy, a nie szybszy lub wolniejszy. Ale przecież ja nie twierdzę, że okres może być szybszy lub wolniejszy. Twierdzę tylko, że wykonanie danej czynności w krótszym lub dłuższym czasie jest szybsze lub wolniejsze.
@BlindClick "go i jej położenie oraz poziom ostrości jaki, chce osiągnąć." nie wystarcza Jest jeszcze coś takiego jak długie czasy naświetlania, albo krótkie tak aby wirnik prywatnego helikoptera był kołem albo nie... Używam preselekcji przysłony, używam filtrów szarych, używam czasów naświetlania dłuższych niż 60 sekund...
A co do Zfc pełna zgoda z @dARTi, szkoda wypychać APSC do takiej ładnej obudowy, a można było wskoczyć na rynku przez Fuji chociażby z matrycą, bo tam jest nisza retro FF. Właśnie do takich celów (szkła retro i manualne Voigtländery) zakupiłem S5, bo ma w dodatku świetny uchwyt i stabilizację, foty wychodzą bajeczne jak filmowe...
@Paździoch Jestem sentymentalnym pierdzielem a i video dobre może pokręcę z tym S5 no i ubolewam, że mając Nikona 10 lat (znam dobrze jego ergonomię) zmieniłem na Lumixa, bo Nikon nie myśli (albo znowu kombinuje) i nie wsadził przykładowych bebechów S5 Panasonica do Zfc.
Jacek17 człowiek sentymentalny to ktoś, kto ma następujące cechy: -jest czuły, -patrzy na świat przez pryzmat miłości, humanizmu -analizuje własne przeżycia i jest skłonny do refleksji -kocha przyrodę i lubi z nią obcować, szanując naturę i jej prawa.
"@Paździoch" napisał o sobie, zwracając się do @Marek B: "Nie jestem sentymentalny", za zatem, samookreślając się jako przeciwieństwo, jest -agresywny, -nie kochający niczego i nikogo, -niemyślący, nie zdolny do przemyśleń, -czuje niechęć i gardzi środowiskiem naturalnym. Moim zdaniem, raczej się nie dogadacie, ale oczywiście mogę się mylić...
Zależności między czasem (S), przesłoną (A) i czułością (ISO) są bardzo proste i każdy, w tym młodzi kilkunastoletni adepci fotografii, powinno to skumać.
Poza tym te wartości pomagają nam w porównaniach. Ja jednak wolę jak na obiektywie jest napisane F 1.4 a nie "jasny". Wolę wiedzieć, że czas naświetlania jest 1/4000 a nie "szybki".
Zgadzam się jednak, że aparaty mogłyby mieć 3 programowalne guziki, które kasowałaby ustawienia z pokrętła PASM. Np na guziku A byłaby zaprogramowana przesłona uprzednio zdefiniowana. Na guziku B byłby zdefiniowany S. Itd.
Aparatom brakuje też funkcji podwójnej przesłony - np. chcę robić dany kadr 2x, raz na otwartej przesłonie, a drugi na zamkniętej by mieć pewność ze trafię z ostrością. Przeskakiwania co zdjęcie z 1.4 na 5.6 trochę trwa...
W sumie w rozdziale 7 "Szumy i jakość obrazu w RAW" Optyczni wywołują RAW-y według przyjętego schematu i zapisują w TIFF. Można by to było chyba zrobić nie tylko ze scenką testową ale ze zdjęciami z terenu?
@gamma Nie wiem jak w innych aparatach ale w Panasonikach jest "focus bracketing". Ustawiasz ile zdjęć ma aparat wykonać i jaki rozstrzał focusa. Po zrobieniu serii wybierasz sobie odpowiednie.
Jest też "post focus" - aparat skanuje kadr (nagrywa krótki film) i potem możesz kliknąć w dowolnym polu gdzie chcesz mieć punkt ostrości albo robisz stacking żeby mieć wszystko ostre czy zaznaczasz fragment zdjęcia. Są oczywiście minusy tego rozwiązania - zdjęcie ma tylko 8K i trzeba unieruchomić aparat gdy jest ciemniej.
@Jacek17 "i ubolewam, że mając Nikona 10 lat (znam dobrze jego ergonomię) zmieniłem na Lumixa, bo Nikon nie myśli (albo znowu kombinuje) i nie wsadził przykładowych bebechów S5 Panasonica do Zfc."
Przecież "bebechy S5" masz w Z6, po co na się porównujesz S5 do aparatów cropowych konkurencji, próbując przy tym wykazywać wyższość tego S5, skoro konkurencja w postaci Canona, Nikona i Sony też ma bezlustra ff?
@Jacek17 A właściwie, to jeszcze jest Nikon Z5, również pełnoklatkowy i o bardzo zbliżonej specyfikacji, więc Twoje porównanie powinno wyglądać mniej więcej tak: link
@lord13 Nie skumałeś o co mi chodzi, chodzi o formę/styl/wygląd aparatu i gdyby Nikon w obudowie Zfc umieścił pełną klatkę Z5/Z6 lub bebechy Panasa S5 (te same wymiary), to zaatakowałby niszę "retro FF", czyli skoczyłby w dziurę między Fuji a Leicę.
A dlaczego wybrałem S5 zamiast Z6 to inny wątek, w szczególności więcej funkcjonalności po stronie Lumixa i lepsi asystenci do pracy z manuałami, nie robię zdęć seryjnych i sportowych zatem wybór był dość oczywisty. Ale gdyby było retro FF Nikona to wybrałbym retro FF Nikona.
"Zgadzam się jednak, że aparaty mogłyby mieć 3 programowalne guziki, które kasowałaby ustawienia z pokrętła PASM. Np na guziku A byłaby zaprogramowana przesłona uprzednio zdefiniowana. Na guziku B byłby zdefiniowany S. Itd. "
"ja bym chcial, 3 zielone przyciski, pod kazdy mam swoj bank ustawien, 90% ustawien ustawiona pod przycisk. Tak bym mogl wybrac w kazdej chwili 1 z 3 presetow, mi starczy 3, moze ktos potrzebowac i 5 czy 10. To wtedy 10. Mi bardziej chodzi o dopasowanie, C1, C2, U1, U2 tylko nie na pokretle pod lewa reka, a natychmiast pod przyciskiem. " Jak wyżej, takie rzeczy już są w aparatach. Tylko trzeba się zainteresować, trochę zagłębić w możliwości ustawień, a nie tylko udawać że zna się temat a w ogóle to wszystko co nowe to be.
"A w jakich aparatach sa takie rzeczy? " W każdym obecnym Soniaczu możesz sobie dowolnie zdefiniować działanie każdego przycisku i podpiąć pod nie np. "takie rzeczy" ;)
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Aparat dla fanów marki, dla których wygląd jest ważniejszy od ergonomii. Pozostali kupią Z50.
Stylistycznie bardziej mi odpowiada Fuji (T2, T3 ale nie T4) a dodatkowo to rzecz gustu i każdy może mieć inny. Po za tym to Nikona, a z tą marką miałem najmniej do czynienia - sam zastanawiam się dlaczego. Fajnie, że nikoniarze mogą wybrać między zfc i z50.
Jak nie dadzą stabilizacji matrycy i nie będzie większej oferty obiektywów to klapa APS-C firmy Nikon. Uczyłem się fotografować na Nikonie więc mam sentyment. Szkoda, że odpuszczają mniejszą matrycę. Nie każdy chce dźwigać FF z kompletem optyki do krajobrazów.
@Maciek Latałło - w polskim nazewnictwie 1/4000 to CZAS otwarcia migawki a nie szybkość, wbrew nazwnictwu anglojęzycznemu.
Z mojego punktu widzenia przy tej jakości wykonania i dbałości o szczegóły pownna być to pełna klatka z dołączonym do kompletu stylowym adapterem z możliwością wymiany uchwytów bagnetowych na wszystkie klasyczne mocowania do starych obiektywów manualnych. Jak ktoś ma ciągoty do takiego designu to kręci go też obrazek ze starego szkła. Połączenie tego z nowoczesnymy obiektywami działa zapene dobrze ale wygląda już średnio. FF z oczywistych względów jeśli podpinać pod to pleśniaki. W takiej formie jak teraz ładny gadżecik ale dla dzieciaków a nie dla kogoś kto jednak kupi Leica.
@dARTi - na początek by wystarczyło, jakby tam wsadzili matrycę z Z6 i zamiast FTZ dołożyli taki adapter ruszający całym obiektywem jak Techart czy Megadap robią, tylko w wersji z mocowaniem Nikon F z przodu - fani by mogli wyjąć stare Nikkory z gablotek i ich używać, mając przy tym śledzenie, czy wykrywanie oka
@dARTi
To raczej aparat dla starych sentymentalnych pierdzieli. Bo niby po co dzieciaki miałby to kupować jak to nawet porządnego wideo nie nagrywa?
@goornik okreslenie “szybkosc migawki” jest uzywane od dziesiecioleci w jezyku polskim, np link strona 15, posrodku ( o robieniu zdjec na plazy)
watt
..co nie oznacza, że to jest ..poprawne.
To, że błędne przekonanie ma długą historię, nie oznacza, że staje się ..."prawdą"
Zachowując wszelkie proporcje porównania, rozważ taki przykład:
"Mikołaj Kopernik , stwierdził i udowodnił, że to Słońce, jest centralnym punktem, wokół którego wiruje Ziemia....a jego przeciwnicy, oponowali, że przecież od dawna inni pisali, że Ziemia jest w centrum".
Ponieważ szybkość to zmiana "jakieś" wielkości w czasie., czyli "ile czegoś/czas", uwaga, którą podał *goornik, jest ....niedemokratyczna i nie podlega głosowaniu, ponieważ jest zdroworozsądkowa.
Skoro podniesiono kwestię precyzji... Kopernik nie "udowodnił" a "zaproponował". ;) Bo model wówczas znanego Układy Słonecznego się upraszczał (w liście do papieża pytał nawet, "czy taki prosty opis nie lepiej głosiłby chwałę Bożą")?
PS
Zamach na demokrację? I to o piątej rano?! No, no, kolega nie uznaje żadnych świętości?!
Ɑ: :D
@ Paździoch ... dzieciaki to niech wykonują swoje pstryki smartfonami ... :), a "dla starych pierdzieli" to dla ciebie :)))
@dARTi
Przecież, dla miłośników "retro" Nikon ma też pełnoklatkową lustrzankę.
Retro to najlepiej pentaxa kupić.
Jak to w końcu jest z AFem w Z-kach? Jedni opluwają i krzyczą jaki jest denny w porównaniu do Sony i Canona, a tu w teście wyszło, że całkiem dobrze działa. 🤔
Bahrd
"zaproponował... ...w liście do papieża pytał nawet,..."(?), ...to publicystyczny eufemizm
Zarządzenie instrukcyjne cara Rosji Piotra I z roku 1708, jest proste i jasno sformułowane:
„Podwładny powinien przed obliczem przełożonego mieć wygląd lichy i durnowaty, tak, by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć przełożonego.“
"zaproponował ..."- no jakże.
Brak stabilizacji w korpusie, i... koniec zainteresowania modelem.
Czy w instrukcji obsługi Nikona Zfc podają, że wywołuje konflikty na tle a nie tylko jpegi na karcie? :D
A serio: ładny aparat, szkoda, że trzeba dokupić nie tylko gruszkę, ale i adapter, drugi akumulator lub power-bank oraz element gripopodobny a całość uzupełnić o lampę błyskową ... Pominąłem coś?
Tak, wg kolegi z wpisu pow., ........statyw
@Marek B
Nie jestem sentymentalny i nie jarają mnie jakieś elektroniczne retro zabytki.
Molon, mówimy jednak o dwóch różnych cywilizacjach.
w moze test porownawczy z df?
Osobiście to chętnie kupię bezlusterkowca pokroju Zfc ale takiego o możliwościach D7500 (czasy otwarcia migawki etc.) i obudowie z w stylu pełnoklatkowych aparatów serii Z. Z50 to nie to czego oczekuję od aparatów dla entuzjastów.
Minęło 10lat od pojawienia się A65 a tu WSZYSTKIE wykazane wady nie dotyczą tego pierwszego. Miał dodatkowo GPS. I większą rozdzielczość. Realna korzyść nowego? Lepsze ISO od poziomu 400 i mniejszy. Bo nawet 4k/30 uważam za dość zabawny parametr.
Dla mnie akurat nagrywanie filmów to najmniej potrzebna funkcja aparatu fotograficznego, więc czy ma 4k, 8k, 16k i tak dalej w ogóle mnie nie interesuje.
@tltester
Jeżeli to miałoby być aps-c, to musisz udać się do Fuji :)
Jak firma może wypuszczać aparat i w zasadzie zapominać o obiektywach? Są tylko 3, w tym 0 stałek. A jak ktoś chce podłączać pod to FF, to lepiej kupić body FF. Bardzo dziwny ruch Nikona.
Lekkie rozczarowanko. Na polskim forum Pentaksa całkiem entuzjastycznie przyjęto ten korpus (może to dziwić, ale tak było!), więc czekałem na test. Mam wrażenie, że N skoncentrował się głównie na budowaniu najlepszego bezlustrowego systemu FF (co faktycznie może mieć miejsce za 3-5 lat...) oby nie przestrzelił. Brak obiektywów, IBIS (chociaż jest w FF) i kilka innych decyzji projektowych mocno dziwnych. Obracany LCD i powierzchowność Zfc całkiem spoko. Ale to nie zachęci do wejścia w system.
@SNOY:
"Jak to w końcu jest z AFem w Z-kach? Jedni opluwają i krzyczą jaki jest denny w porównaniu do Sony i Canona, a tu w teście wyszło, że całkiem dobrze działa."
Na przykładzie mojego Z50. Aktualizacje firmware z 1.xx na 2.xx podobno sporo poprawiły jeśli chodzi o AF (i szybkość i obsługę). Istnieje możliwość, że przed niektórymi testami nie zaktualizowano firmware do najnowszej wersji. Ja kupiłem swój aparat 28 pażdziernika 2021 i ma jeszcze fimware 1.00 mimo, że od lipca 2020 są już wersje 2.xx. Właśnie zamierzam zaktualizować. Na razie ogólnie jestem bardzo zadowolony z aparatu. Z tym, że nie miałem sytuacji gdzie można było sprawdzić AF w trudniejszych opcjach (sport, detekcja twarzy, oczu etc)
> Jak firma może wypuszczać aparat i w zasadzie zapominać o obiektywach?
taki już urok "cropa"; w zasadzie służy on głównie do mocowania obiektywów FF (to samo mocowanie, przecież), co pozwala nieco "wydłużyć" ogniskową teleobiektywów (czyli zawęzić ich pole widzenia) - użyteczne dla tych, którzy taką optykę zwykli stosować. Inne wytłumaczenie trudno znaleźć.
Dla amatorów specjalnie 2-3 kitowe zoomy i system jest kompletny. Bo fotograf powinien skupić sie na FF, który, jak powszechnie wiadomo, jest najlepszy.
@molon_labe
"... szybkość to zmiana "jakieś" wielkości w czasie., czyli "ile czegoś/czas"
No to akurat w przypadku migawki, to się zgadza.
Migawka wykonuje jedno otwarcie na ileś czasu.
Zatem...
Migawka, która jest w stanie wykonać jedno otwarcie w krótszym czasie,
jest szybsza, niż ta, która jedno otwarcie wykonuje w dłuższym czasie.
deel7715
"@dARTi
Przecież, dla miłośników "retro" Nikon ma też pełnoklatkową lustrzankę."
No właśnie - lustrzankę. A lustrzanki nijak się nie mają w kwestii używania manualnego szkła do bezluster. No i choć w prawdzie nie miałem DFa w rękach to z opisów wynikało, że to plastikowa namiastka mechanicznego sznytu. Dla kogoś ceniącego klasyczny look to jak strzelić w pysk. Tak więc w moim rozumieniu pomysły Nikona jak zwykle z dupy i podyktowane idiotyzmami księgowych. Miejmy nadzieję, że do trzech razy sztuka, choć w tak oczywistej kategorii jak retro, przepis na sukces wydaje się oczywisty, to jak widać nie dla Nikona. Dziwi to tym bardziej, że jest to firma z tradycjami, ma pewnie wielu ceniących klasykę odbiorców i wspaniałe wzorce do których może się odnosić. Poza tym klasyk nie powinien starać się walczyć ceną a raczej być produktem premium gdzie na pierwszym planie jest jakość materiałów i wykonania oraz design a nie nowinki techniczne. Tu niby brak jest tylko jeden ale jakże dyskwalifikujący.
Bardzo ładny klasyczny wygląd, rękojeść zawsze można powiększyć więc to nie problem, bardzo ładne ISO, super aparat dla amatora, manualnych stałek jest aż za dużo, pod Z można używać wszystko praktycznie.
Janusz1965
byśmy dobrze się zrozumieli,
Angielskie "shutter speed", to... czas naświetlania, czyli "okres-przedział" czasu w jakim migawka jest otwarta i element światłoczuły wystawiony na ekspozycję światła.
Innymi słowy, jeśli wystawisz twarz do słońca na godzinę, a ja na półgodziny...
to jednak, moim zdaniem, nie dowiemy się, który z nas jest szybszy.
Jeśli zgodzimy się z powyższym wnioskiem, to z różnicą między pojęciami "szybkość migawki", a "czasem jej otwarcia" nie powinniśmy mieć problemów.
@Janusz1965: przeczytaj może, jak działa migawka szczelinowa.
@molon_labe -- Ty odnosisz się do anglelskiego shutter speed,
które oznacza czas otwarcia migawki. I wtedy rzeczywiście jest to błędne.
Ale mnie chodziło o coś innego.
Chodzi mi o to, że można "usprawiedliwić" określenie szybkość migawki,
ale nie jako po prostu czas naświetlania,
lecz raczej jako najkrótszy możliwy do uzyskania czas dla tej migawki.
@Szabla -- Wiem, jak działa migawka szczelinowa.
To niczego nie zmienia.
Jeżeli dana migawka jest w stanie w krótszym czasie
wykonać naświetlenie całej matrycy,
czy to przez szybszy przebieg szczeliny, czy to przez węższą szczelinę,
to ta migawka szybciej naświetli całą matrycę.
Od jakiegoś czasu zastanawia mnie dlaczego jeszcze w fotografi jesteśmy tak daleko z tyłu, przysłona, szybkość migawki to są zupełnie nieistotne informacje, dobre dla technika konfigurujacego sprzęt a nie dla fotografa. Mnie interesuje go i jej położenie oraz poziom ostrości jaki, chce osiągnąć. Chce to w końcu moc wybrać tak po prostu a nie myslowo przeliczajac jakieś czasy przesuwu szmatki czy blaszek.
@BlindClick
Zrobiłeś w życiu choć jeden film starym analogowym aparatem???
A dla osób, które mają problem przeliczaniem zależności między czasem, przesłoną, ISO jest tryb zielony w aparacie.
Janusz1965
"..można "usprawiedliwić" określenie szybkość migawki..."- no....można, bo "od dawna" funkcjonuje w pojęciach fotograficznych taki , nie jeden z resztą, "ekwiwalent".
Robilem, mam pare zwojowych aparatow, mam tez odzielny swiatlomierz jesli chcesz wiedziec. Po prostu mysle nieco do przodu.
Dzieci korzystajac z komorki nie chca sie uczyc "Tych trojkatow", chca kliknac, ustawic i miec to co chca, albo ostro albo rozmyte, zadne z tych magicznych rzeczy ich nie interesuje.
:)
to już było:
,,Naciśnij przycisk, a my zrobimy resztę", czyli hasło i idea Kodak' a, Polaroida...
i oni , prawie zbankrutowali....
Ale firmy tele-foto-hybrydowe, muszą popełnić własne błędy.
Tak czyli Nie, ;P
ja bym chcial, 3 zielone przyciski, pod kazdy mam swoj bank ustawien, 90% ustawien ustawiona pod przycisk.
Tak bym mogl wybrac w kazdej chwili 1 z 3 presetow, mi starczy 3, moze ktos potrzebowac i 5 czy 10. To wtedy 10.
Mi bardziej chodzi o dopasowanie, C1, C2, U1, U2 tylko nie na pokretle pod lewa reka, a natychmiast pod przyciskiem.
Wtedy PSAM, 20 trybow mi nie potrzebne, SA i 3 zielone guziki - to moje marzenie.
@Janusz1965
Czas i szybkość to jednak odmienne pojęcia.
@Myszowor
"super aparat dla amatora, manualnych stałek jest aż za dużo, pod Z można używać wszystko praktycznie."
W segmencie aps-c Fuji ma jednak znacznie ciekawszą ofertę, tak puszek jak i szklarni, a i adaptowane manuale łatwiej używać na Fuji (dostępny IBIS w niektórych puszkach, czy bardziej rozbudowane opcje wspomagania manualnego ostrzenia).
@Janusz1965
"Jeżeli dana migawka jest w stanie w krótszym czasie
wykonać naświetlenie całej matrycy,
czy to przez szybszy przebieg szczeliny, czy to przez węższą szczelinę,
to ta migawka szybciej naświetli całą matrycę."
Czyli jednak nie za bardzo wiesz jak działa migawka szczelinowa :)
Skracając czas otwarcia migawki nie zmieniamy szybkości przebiegu lamelek, tylko odstęp między nimi lub jak kto woli czas między pierwszą a drugą kurtyną. Okres czasu może być krótszy lub dłuższy, a nie szybszy lub wolniejszy.
Jest nowy artykul o matrycach Sony pelen interesujacych zdan :)
@Szabla
Oczywiście, że to odmienne pojęcia. A czy ja twierdzę inaczej?
Ja twierdzę tylko, że wykonanie określonej czynności w określonym czasie
to szybkość wykonywania tej czynności.
Jeżeli przestawię krzesło z jednego miejsca na drugie w 10 sekund, a ktoś inny zrobi to w 20 sekund, to znaczy, że ja wykonałem to szybciej.
@lord13
(Po pierwsze - na marginesie - nie ma czegoś takiego, jak okres czasu.
Samo słowo okres oznacza odcinek czasu.)
I owszem - odcinek czasu może być krótszy lub dłuższy,
a nie szybszy lub wolniejszy.
Ale przecież ja nie twierdzę, że okres może być szybszy lub wolniejszy.
Twierdzę tylko, że wykonanie danej czynności w krótszym lub dłuższym czasie
jest szybsze lub wolniejsze.
@BlindClick
"go i jej położenie oraz poziom ostrości jaki, chce osiągnąć." nie wystarcza
Jest jeszcze coś takiego jak długie czasy naświetlania, albo krótkie tak aby wirnik prywatnego helikoptera był kołem albo nie...
Używam preselekcji przysłony, używam filtrów szarych, używam czasów naświetlania dłuższych niż 60 sekund...
A co do Zfc pełna zgoda z @dARTi, szkoda wypychać APSC do takiej ładnej obudowy, a można było wskoczyć na rynku przez Fuji chociażby z matrycą, bo tam jest nisza retro FF.
Właśnie do takich celów (szkła retro i manualne Voigtländery) zakupiłem S5, bo ma w dodatku świetny uchwyt i stabilizację, foty wychodzą bajeczne jak filmowe...
@Paździoch
Jestem sentymentalnym pierdzielem a i video dobre może pokręcę z tym S5 no i ubolewam, że mając Nikona 10 lat (znam dobrze jego ergonomię) zmieniłem na Lumixa, bo Nikon nie myśli (albo znowu kombinuje) i nie wsadził przykładowych bebechów S5 Panasonica do Zfc.
link
Jacek17
człowiek sentymentalny to ktoś, kto ma następujące cechy:
-jest czuły,
-patrzy na świat przez pryzmat miłości, humanizmu
-analizuje własne przeżycia i jest skłonny do refleksji
-kocha przyrodę i lubi z nią obcować, szanując naturę i jej prawa.
"@Paździoch" napisał o sobie, zwracając się do @Marek B:
"Nie jestem sentymentalny", za zatem, samookreślając się jako przeciwieństwo,
jest -agresywny,
-nie kochający niczego i nikogo,
-niemyślący, nie zdolny do przemyśleń,
-czuje niechęć i gardzi środowiskiem naturalnym.
Moim zdaniem, raczej się nie dogadacie, ale oczywiście mogę się mylić...
@Janusz1965
Czego byś nie wykombinował, określenie "szybkość migawki" jest błędne :)
@BlindClick
Zależności między czasem (S), przesłoną (A) i czułością (ISO) są bardzo proste i każdy, w tym młodzi kilkunastoletni adepci fotografii, powinno to skumać.
Poza tym te wartości pomagają nam w porównaniach. Ja jednak wolę jak na obiektywie jest napisane F 1.4 a nie "jasny". Wolę wiedzieć, że czas naświetlania jest 1/4000 a nie "szybki".
Zgadzam się jednak, że aparaty mogłyby mieć 3 programowalne guziki, które kasowałaby ustawienia z pokrętła PASM. Np na guziku A byłaby zaprogramowana przesłona uprzednio zdefiniowana. Na guziku B byłby zdefiniowany S. Itd.
Aparatom brakuje też funkcji podwójnej przesłony - np. chcę robić dany kadr 2x, raz na otwartej przesłonie, a drugi na zamkniętej by mieć pewność ze trafię z ostrością. Przeskakiwania co zdjęcie z 1.4 na 5.6 trochę trwa...
@gamma
Właśnie się uczę korzystać z funkcji Post-Focus / Focus Stacking
W sumie w rozdziale 7 "Szumy i jakość obrazu w RAW" Optyczni wywołują RAW-y według przyjętego schematu i zapisują w TIFF. Można by to było chyba zrobić nie tylko ze scenką testową ale ze zdjęciami z terenu?
Op, pardą. To miało być w innym wątku.
@gamma
Nie wiem jak w innych aparatach ale w Panasonikach jest "focus bracketing". Ustawiasz ile zdjęć ma aparat wykonać i jaki rozstrzał focusa. Po zrobieniu serii wybierasz sobie odpowiednie.
Jest też "post focus" - aparat skanuje kadr (nagrywa krótki film) i potem możesz kliknąć w dowolnym polu gdzie chcesz mieć punkt ostrości albo robisz stacking żeby mieć wszystko ostre czy zaznaczasz fragment zdjęcia. Są oczywiście minusy tego rozwiązania - zdjęcie ma tylko 8K i trzeba unieruchomić aparat gdy jest ciemniej.
@Janusz1965
"Twierdzę tylko, że wykonanie danej czynności w krótszym lub dłuższym czasie
jest szybsze lub wolniejsze."
Wykonanie danej czynności w krótszym lub dłuższym czasie jest po prostu krótsze lub dłuższe i nie ma co kombinować :)
@Jacek17
"i ubolewam, że mając Nikona 10 lat (znam dobrze jego ergonomię) zmieniłem na Lumixa, bo Nikon nie myśli (albo znowu kombinuje) i nie wsadził przykładowych bebechów S5 Panasonica do Zfc."
Przecież "bebechy S5" masz w Z6, po co na się porównujesz S5 do aparatów cropowych konkurencji, próbując przy tym wykazywać wyższość tego S5, skoro konkurencja w postaci Canona, Nikona i Sony też ma bezlustra ff?
@Jacek17
A właściwie, to jeszcze jest Nikon Z5, również pełnoklatkowy i o bardzo zbliżonej specyfikacji, więc Twoje porównanie powinno wyglądać mniej więcej tak:
link
@lord13
Nie skumałeś o co mi chodzi, chodzi o formę/styl/wygląd aparatu i gdyby Nikon w obudowie Zfc umieścił pełną klatkę Z5/Z6 lub bebechy Panasa S5 (te same wymiary), to zaatakowałby niszę "retro FF", czyli skoczyłby w dziurę między Fuji a Leicę.
A dlaczego wybrałem S5 zamiast Z6 to inny wątek, w szczególności więcej funkcjonalności po stronie Lumixa i lepsi asystenci do pracy z manuałami, nie robię zdęć seryjnych i sportowych zatem wybór był dość oczywisty. Ale gdyby było retro FF Nikona to wybrałbym retro FF Nikona.
"Zgadzam się jednak, że aparaty mogłyby mieć 3 programowalne guziki, które kasowałaby ustawienia z pokrętła PASM. Np na guziku A byłaby zaprogramowana przesłona uprzednio zdefiniowana. Na guziku B byłby zdefiniowany S. Itd. "
Przecież takie rzeczy jak najbardziej są ;)
"ja bym chcial, 3 zielone przyciski, pod kazdy mam swoj bank ustawien, 90% ustawien ustawiona pod przycisk.
Tak bym mogl wybrac w kazdej chwili 1 z 3 presetow, mi starczy 3, moze ktos potrzebowac i 5 czy 10. To wtedy 10.
Mi bardziej chodzi o dopasowanie, C1, C2, U1, U2 tylko nie na pokretle pod lewa reka, a natychmiast pod przyciskiem. "
Jak wyżej, takie rzeczy już są w aparatach. Tylko trzeba się zainteresować, trochę zagłębić w możliwości ustawień, a nie tylko udawać że zna się temat a w ogóle to wszystko co nowe to be.
A w jakich aparatach sa takie rzeczy?
@Jacek17
"Ale gdyby było retro FF Nikona to wybrałbym retro FF Nikona."
Czyli w retro ff Nikona nie potrzebowałbyś funkcjonalności Lumiksa? Jakaś dziwna logika :)
@lord13
Czeba umić iść na kompromisy :)
"A w jakich aparatach sa takie rzeczy? "
W każdym obecnym Soniaczu możesz sobie dowolnie zdefiniować działanie każdego przycisku i podpiąć pod nie np. "takie rzeczy" ;)
@lotofag
Skoro Ty trolujesz, zrobie to i ja.
Pytalem o aparat.