Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Zfc - test aparatu

14 grudnia 2021
Maciej Latałło Komentarze: 65

5. Balans bieli

Nikon Zfc został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
    • Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
    • Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
  • Auto dla światła naturalnego,
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (4200, 5000 lub 6500 K):
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słońce Auto 5.02 107.8
Słońce Auto (św.nat.) 4.68 107.4
Słońce Słońce 4.5 108.6
Pochmurny dzień Auto 3.46 95.71
Pochmurny dzień Auto (św.nat.) 5.51 105.6
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 3.53 98.34
3000K Auto0 19.4 113.6
3000K Auto1 19.1 113.4
3000K Auto2 19.3 113
3000K Żarówki 5.39 89.97
3000K 3000K 5.4 90.48
5400K Auto 4.63 102.4
5400K 5400K 4.37 101.5

W świetle naturalnym oraz LED-owym (5400K) Zfc radzi sobie znakomicie, oferując bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Tradycyjnie problemy pojawiają się w świetle żarowym dla automatyki. Mimo trzech różnych ustawień, każde z nich zapewniło bardzo ciepłe zabarwienie zdjęcia. O ile w przypadku nastawy "Zachowanie ciepłej barwy światła " jest ono oczywiście jak najbardziej na miejscu, to przy opcji "Zachowaj biel" już nie. Warto zatem pamiętać o wybraniu odpowiedniego wzorca lub samodzielnym ustawieniu temperatury barwowej.

Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle żarowym dla automatyki. Niemniej, średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów nie jest wysoka i wyniosła niespełna 8 punktów procentowych.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto0
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Nikon Zfc - Balans bieli Nikon Zfc - Balans bieli