Nikon Z9 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słońce | Auto | 4.62 | 98.87 |
Słońce | Auto (św.nat.) | 4.52 | 98.53 |
Słońce | Słońce | 4.54 | 99 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.49 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 10.1 | 117 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 7.38 | 111.4 |
3000K | Auto0 | 18.2 | 114.2 |
3000K | Auto1 | 18.5 | 113.6 |
3000K | Auto2 | 18.6 | 113.5 |
3000K | Żarówki | 5.32 | 93.26 |
3000K | 3000K | 5.29 | 92.62 |
5400K | Auto | 8.15 | 107.5 |
5400K | 5400K | 4.7 | 105.6 |
Słoneczna pogoda nie sprawiła żadnych trudności Nikonowi Z9 w kwestii pracy balansu bieli, bowiem błędy dC stoją na niskim poziomie. Podobnie wypadła automatyka w pochmurny dzień, ale tylko jej wariant podstawowy. Opcja „światło naturalne” spowodowała wyraźne zwiększenie zarówno błędu dC, jak i nasycenia. Odpowiedni wzorzec także powinien dać nieco lepsze wyniki. Jak zwykle, spory błąd zauważymy także dla automatyki w świetle żarowym. Każda z dodatkowych opcji dotyczących tego typu źródeł światła dała porównywalne rezultaty, a zatem redukcja ciepłych kolorów (Auto0) nie zadziałała. W świetle 5400K (LED) automatyka nie sprawdza się tak dobrze jak ustawienie "5400K", ale też nie zasługuje na przesadną krytykę.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce w pochmurny dzień dla automatyki światła naturalnego oraz przy żarówkach dla wszystkich wariantów automatyki. Natomiast średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła ok. 8 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.