Nikon Z9 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Automatycznie,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
- wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Analogicznie jak w innych "zetkach", zaimplementowano filtry kolorystyczne w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń.
Przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami można zobaczyć w teście Nikona Z7.
W Nikonie Z9 mamy natywny zakres czułości od ISO 64 do 25600. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 32 (Lo1) oraz w górę do ISO 102400 (Hi2). Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV, jedynie od wartości Hi1 przechodzimy od razu do Hi2.
JPEG-i z Nikona Z9, podobnie zresztą jak z Sony A1, oferują wysoką rozdzielczość i szczegółowość. W tej kwestii EOS R3 nie może się równać z konkurentami, bowiem jego sensor ma "tylko" 24 miliony pikseli. Z drugiej strony na wysokich ISO, Canon generuje obraz mniej zaszumiony. Zakłócenia naszym zdaniem najmocniej rzucają się w oczy w przypadku A1 – mowa tu o nastawach rzędu 25600 i wyższych.
Wyostrzanie
W Nikonie Z9 mamy do dyspozycji identyczną jak u poprzednika skalę wyostrzania, w przedziale od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na −3, 0, 4 i 9 można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 64.
Nikon Z9, ISO 64 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przy ustawieniu zerowym obraz jest wyraźnie ostrzejszy niż przy ujemnym. Z kolei przy stopniu „4” szczegóły wydają się ciut zbyt mocno uwydatnione, dlatego optimum znajdzie się pomiędzy 0 a 4. Z pewnością nie polecamy korzystać z najwyższego ustawienia.
Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)
Nikon Z9 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:
- zmniejszona,
- normalna,
- zwiększona,
- bardzo wysoka,
- automatyczna.