Nikon Z9 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Nikonie Z9, tak samo jak w innych zaawansowanych aparatach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z9 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie, możemy bowiem całkiem precyzyjnie dobrać żądany stopień odszumiania. Niestety – oprócz jego faktycznego braku, bowiem na to aparat nie pozwala.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z9 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R3 i Sony A1. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Nikon Z9 i Sony A1 na niskich nastawach ISO generują obraz o bardzo zbliżonej szczegółowości. Jest ona znacznie wyższa niż w przypadku Canona, co wynika naturalnie z różnic rozdzielczości wykorzystanych sensorów. EOS za to „odwzajemnia” się niższym poziomem szumu, a przez to przyjemniejszym w odbiorze obrazem. W kwestii porównania Z9 z A1 dla wysokich czułości, naszym zdaniem odrobinę lepiej wypada Nikon.
Warto też zwrócić uwagę na obrazowanie Z9 i Z7 II, które różni się w pomijalnym stopniu.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.
Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z9, EOS-ów R3 i R5, Panasonika S1R i Sony A1. Dla zachowania lepszej czytelności wykresu, zakres ISO ograniczyliśmy do wartości 51200.
Jak można się spodziewać, najniższym poziomem szumu w całej stawce charakteryzuje się EOS R3. Jego przewaga nad Z9 dla ISO 6400 to ponad 1EV. Dla tej nastawy Nikon góruje nad pozostałymi modelami, choć w przypadku EOS-a R5 i Lumiksa S1R różnica jest mniejsza niż 1/3 EV. Dopiero nad A1 zauważymy nieco większą przewagę, ok. 2/3 EV.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z9 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 700–1300. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
32 | |||
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak w Nikonie Z7 i Z7 II. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 3200 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widzimy postępujące wypłaszczanie wykresów i charakterystykę grzebieniową.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
32 | 1008 | 2.3 |
64 | 1008 | 1.9 |
100 | 1008 | 2.8 |
200 | 1008 | 5.4 |
400 | 1008 | 10.9 |
800 | 1007 | 10.5 |
1600 | 1007 | 21.1 |
3200 | 1006 | 42.3 |
6400 | 1004 | 84.4 |
12800 | 1016 | 172 |
25600 | 1017 | 304 |
51200 | 1046 | 619 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG. Tu także nie widać niczego niepokojącego.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
32 | |||
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |