OM System OM-1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.17 | 108.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.37 | 109.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.04 | 102.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.12 | 103.9 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 20.5 | 120.4 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 17.5 | 114.2 |
3000K | Żarówki | 9.57 | 105.7 |
3000K | 3000K | 6.01 | 103.2 |
5400K | Auto | 6.14 | 105.4 |
5400K | 5400K | 6.57 | 105.9 |
Najlepsze odwzorowanie kolorów obrazów testowych zanotowaliśmy w świetle dziennym, a także LED-owym (5400 K). Również przy żarówkach, dla temperatury barwowej ustawionej na 3000 K, błąd dC jest stosunkowo niski. Automatyka natomiast zapewniła w tych warunkach ciepłe zabarwienie zdjęć, co przełożyło się na wysokie wartości błędów. W dodatku redukcja tego efektu działa odwrotnie niż powinna.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek nie jest ona duża. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście niespełna 8%.