Oppo Find X5 Pro - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Jak już wspominaliśmy, jakość wykorzystanych materiałów i ich spasowanie leży na bardzo wysokim poziomie. Nie da się jednak ukryć, że obudowa jest bardzo śliska, dlatego trzeba pamiętać o pewnym chwycie podczas użytkowania. Ekran ma zaokrąglone krawędzie, aczkolwiek praktycznie nie zdarzało się nam wywoływać dotykiem jakiś niechcianych działań.
Obsługa urządzenia nie należy do skomplikowanych. Po dotknięciu ikony aparatu na głównym ekranie uruchamia się tryb „Zdjęcie”, który nie pozwala zanadto ingerować w wygląd obrazu. Migawkę tylnych kamer można wyzwalać ekranowym przyciskiem aparatu lub guzikami regulacji głośności. W przypadku przedniej kamery możemy się także posłużyć gestem dłoni, czy dotknięciem ekranu.
Wyboru danego aparatu dokonujemy nieco w inny sposób w trybie „Zdjęcie” oraz „Pro”. W gruncie rzeczy jest to łatwiejsze w tym drugim – z lewej strony mamy ikonkę drzewek, która obrazuje kąt widzenia. W obrębie każdej kamery możemy skorzystać dodatkowo z cyfrowego zoomu. Takie podejście jest naszym zdaniem sensowne. W trybie „Zdjęcie” z kolei, także mamy podobne ikonki, ale z prawej strony. Poza tym, dotykając wartości numerycznej krotności zoomu zobaczymy wizualizację tarczy z nastawami 0.6, 1x, 2x, 5x, 10x i 20x. W tej sposób możemy dość płynnie ustawić dany kąt widzenia, a system automatycznie przechodzi z jednego obiektywu do drugiego, a potem trzeciego.
Tryby pracy
Oppo Find X5 Pro oferuje następujące tryby pracy:- Zdjęcie,
- Wideo,
- Pro – tryb pozwalający na ręczną regulację ISO (100–6400 lub Auto), czasu naświetlania (1/8000–32 s lub Auto), kompensacji ekspozycji (±3 EV), ostrości (automatycznie bądź manualnie), balansu bieli,
- Portret – fotografia z rozmyciem tła, symulacja światłosiły: od f/1.4 do f/16,
- Ultra Night,
- Panorama – tryb zdjęć panoramicznych,
- Film – zaawansowany tryb wideo,
- Zwolnione tempo – tryb nagrywania slow motion: 1080p (240 kl/s) i 720p (480 kl/s),
- Film poklatkowy 10, 60, 120, 480, 960,
- Długa ekspozycja,
- Dual View Video – nagrywanie przy użyciu przedniej i tylnej kamery (24 lub 50 mm) jednocześnie,
- Naklejka,
- Skaner tekstu,
- XPAN.
W podstawowym trybie fotografowania „Zdjęcie” nie mamy praktycznie żadnej kontroli nad ekspozycją, możemy jedynie sterować lampą LED i włączyć tryb HDR.
Menu
W trybie „Pro”, w lewym górnym rogu ekranu (w widoku poziomym) umieszczono ikonkę […] kierującą nas do trzech ustawień zdjęć: formatu (JPEG lub RAW+JPG), proporcji boków oraz samowyzwalacza.
Szybkość
W smartfon pracuje 8-rdzeniowy procesor Snapdragon 8 Gen 1, wyposażono go w 12 GB pamięci RAM i układ graficzny Adreno 730. Zainstalowany system to Android 12 z nakładką ColorOS 12.1. Szybkość działania urządzenia jest bardzo dobra i nie mamy do niej jakichkolwiek zastrzeżeń. Dotyczy to zarówno uruchamiania aparatu, jak i działania poszczególnych funkcji.
Zdjęcia seryjne
Rejestrację zdjęć seryjnych można uruchomić jedynie w trybie Zdjęcie (a zatem nie da się wykonywać RAW-ów) poprzez dłuższe przytrzymanie ikony wyzwalającej migawkę. Aparat automatycznie zacznie wykonywać serię zdjęć, którą możemy przerwać w dowolnym momencie. W serii możemy zapisać maksymalnie 20 zdjęć (co trwa ok. 0.6 sekundy), a tempo fotografowania jest na poziomie 31–33 kl/s. Warto dodać, że po skończeniu jednej serii, możemy natychmiast rozpocząć kolejną – zapis danych w pamięci wewnętrznej odbywa się w zasadzie natychmiastowo.
Autofokus
Każda z kamer tylnych Oppo Find X5 Pro obsługuje PDAF, czyli automatyczne ustawianie ostrości w oparciu o detekcję fazy w całym obszarze kadru. Sensory IMX766, czyli te wykorzystane w kamerach 15 i 25 mm, wykonane są w architekturze Quad Pixel. W ich przypadku, pomiar działa zarówno w poziomie, jak i pionie, przez co jest skuteczniejszy.
Przy dobrym oświetleniu AF działa w zasadzie błyskawicznie. Dopiero gdy światła jest mało, możemy zaobserwować niewielkie zawahania systemu, przy czym najsłabiej pod tym względem wypada aparat 52 mm.
Podczas manualnego ustawienia ostrości dysponujemy funkcją focus peaking, która podświetla na czerwono najbardziej kontrastowe obszary. Niemożliwa jest zmiana koloru lub wybór alternatywnego wspomagania MF.
Stabilizacja
Aparat główny ma 5-kierunkowy system stabilizacji obrazu: 3-kierunki realizuje matryca, a 2 – obiektyw. W obiektywie szerokokątnym mamy stabilizację samego sensora. Generalnie układy redukcji drgań spisują się dobrze, choć ich pełnej skuteczności nie sposób określić, bowiem układu nie da się wyłączyć. Niestety, stabilizacji zabrakło w układzie o najdłuższej ogniskowej.
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa (w postaci pojedynczej diody LED) może pracować w trybach:
- wyłączona,
- włączona,
- automatycznie.
Lampa teoretycznie może pracować w trybie „Pro”, aczkolwiek po jej aktywacji tracimy możliwość ustawienia czasu naświetlania i czułości ISO. Z tego względu możemy pokazać tylko zdjęcie w trybie „P”, choć na jego podstawie trudno ocenić skuteczność doświetlenia. Automatyka zastosowała czas 1/17 s i ISO 1000, wykorzystaliśmy aparat główny 25 mm.
Tryb P (Auto ISO) |
Filmowanie
Testowany smartfon potrafi nagrywać klipy przy użyciu każdej z trzech kamer, a dostępne wartości rozdzielczości są następujące:
- 4K – 3840×2160 pikseli (60 i 30 kl/s),
- Full HD – 1920×1080 pikseli (60 i 30 kl/s),
- HD – 1280×720 pikseli (60 i 30 kl/s).
Oprócz dostępnej cały czas sprzętowej stabilizacji obrazu (dla kamer 15 i 25 mm) dostępna jest także cyfrowa. Ta jednak wyraźnie ogranicza kąt widzenia.
W podstawowym trybie „Wideo”, nie mamy praktycznie żadnej kontroli nad ekspozycją – możemy jedynie włączyć lampę LED. Oprócz tego dysponujemy kilkoma filtrami cyfrowymi, symulacją małej głębi ostrości oraz trybem AI (wzmocnienie kolorów i kontrastu).
Naszym zdaniem jakość filmów jest bardzo dobra, szczególnie z głównej kamery. Dobrze wypadają pod kątem szczegółowości i kolorystyki. Nawet klipy nagrane po zmierzchu charakteryzują się niskim szumem i dobrym odtworzeniem detali. Najsłabiej wypada aparat 52 mm, m.in. przez brak sprzętowej stabilizacji obrazu.
Poniżej prezentujemy wybrane klipy nagrane podczas testu urządzenia.
- 3840×2160 (UHD), 30 kl/s 98 MB, obiektyw 15 mm,
- 3840×1644 (UHD), 30 kl/s 79 MB, obiektyw 15 mm, film nagrany po zmierzchu,
- 3840×2160 (UHD), 60 kl/s 91 MB, obiektyw 15 mm,
- 3840×2160 (UHD), 30 kl/s 106 MB, obiektyw 25 mm,
- 3840×2160 (UHD), 30 kl/s 97 MB, obiektyw 25 mm, film nagrany po zmierzchu,
- 3840×2160 (UHD), 60 kl/s 84 MB, obiektyw 25 mm,
- 3840×2160 (UHD), 60 kl/s 92 MB, obiektyw 25 mm, film nagrany po zmierzchu,
- 3840×1644 (UHD), 30 kl/s 106 MB, obiektyw 25 mm, profil LOG,
- 3840×2160 (UHD), 60 kl/s 84 MB, obiektyw 52 mm.