Oppo Find X5 Pro - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- 4096×3072 (12.5 M, 4:3),
- 8192×6144 (50 M, 4:3) – tylko JPEG, nie dotyczy trybu „Pro”.
- JPEG,
- HEIF,
- RAW (DNG) +JPEG).
Balans bieli
Testowany Samsung został wyposażony w regulację nastaw balansu bieli. Oprócz automatycznego balansu bieli, mamy skalę temperatury barwowej wg stopni Kelvina. Nie znajdziemy natomiast wzorców typu „słońce”, „żarówka” czy „chmury” itd.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 8.43 | 127.4 |
Słoneczny dzień | 5200K | 9.72 | 132.8 |
Zachmurzenie | Auto | 10.3 | 133.4 |
Zachmurzenie | 6000K | 7.07 | 130.6 |
Żarówki | Auto | 9.92 | 111.5 |
Żarówki | 3000K | 9.59 | 101.2 |
5400K | Auto | 5.84 | 115.4 |
5400K | 5400K | 6.24 | 116.8 |
Najlepsze odwzorowanie barw zanotowaliśmy w świetle LED-owym (5400K). W pozostałych przypadkach błędy dC są zauważalnie wyższe, a w jednym (automatyka w pochmurny dzień) przekroczona została wartość 10. To oznacza, że kolorystykę zdjęć trudno nazwać wierną.
Jeśli chodzi o nasycenie, aparat lepiej radzi sobie w świetle sztucznym, niż naturalnym. W tym pierwszym przypadku, odstępstwa wynoszą kilka, kilkanaście procent, natomiast w drugim – oscylują wokół 30%. Średnia odchyłka nasycenia w całym teście wyniosła ok. 21%, czyli całkiem sporo.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest.
Kształt przebiegu oraz zbliżone wartości dla poszczególnych składowych, jednoznacznie wskazują na silne odszumianie JPEG-ów. Przypominamy także, że owego procesu nie da się w żaden sposób kontrolować.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG przy użyciu obiektywu 5.97 mm (ekw. 25 mm).
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Żaden z testowanych przez nas smartfonów nie dawał możliwości dokładnego dostrojenia balansu bieli, tak samo jest w wypadku Oppo Find X5 Pro. Pierwsze co się rzuca w oczy na wycinkach z testowanego urządzenia jest wysoki kontrast oraz silne wyostrzanie, którego obecność potwierdziliśmy już w poprzednim rozdziale. Samsung delikatniej „traktuje” swoje JPEG-i i musimy przyznać, że bardziej nam się podobają. Widać też, że w przypadku Oppo nie zauważamy szumu, w przeciwieństwie do śladów jego usuwania. Mimo wszystko, chiński smartfon oferuje nie najgorszą jakość obrazu na wyższych nastawach ISO.