Fujifilm X-T30 II - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-T30 II posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-T30 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Nikon Zfc i Olympus E-M10 Mark IV. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Przy porównaniu RAW-ów także nie stwierdzamy różnic pomiędzy X-T30 II i poprzednikiem. Za to względem Nikona obrazy z aparatu Fujifilm wydają się nieco mniej ostre, pomimo wyższej rozdzielczości matrycy X-Trans.
Na wysokich nastawach ISO znów najlepiej radzi sobie Zfc. Tak czy inaczej, wartość ISO 3200 jest w X-T30 II używalna, podczas gry E-M10 Mark IV wiąże się ze znacznym pogorszeniem jakości.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Krzywe mają prawidłowy, wykładniczy przebieg. Nie widać zatem śladów redukcji sygnału.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
Jak widać na wykresie, najkorzystniej w tej kategorii wypada aparat Nikona, co potwierdza wcześniejsze obserwacje. X-T30 II jest natomiast na drugim miejscu. Dla ISO 6400 Zfc generuje niższy szum od niego o ok. 1/2 EV. Z kolei różnica między aparatem Fujifilm a A6400 to niespełna 1/3 EV, natomiast względem E-M10 Mark IV wynosi ok. 1/2 EV – wszystko na korzyść X-T30 II.
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-T30 II zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
100 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to w zakresie czułości natywnych nie mamy większych zastrzeżeń do ich kształtu, choć poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału. Dopiero dla nastaw rozszerzonych obserwujemy grzebieniowy charakter histogramu. Same darki wyglądają całkiem dobrze, choć na najwyższych nastawach dostrzegamy niewielkie jaśniejsze paski. W przeciwieństwie do poprzednika, wartości odchylenia stardardowego rosną proporcjonalnie wraz ze wzrostem ISO. Co prawda, dla wartości ISO 51200 widzimy załamanie, ale to nastawa generowana jedynie programowo.
W X-T30 II nadal nie poprawiono błędu wskazań długich czasów naświetlania. Do 120 sekund, wszystko jest w porządku. Gdy naświetlamy 150 sekund, w EXIF-ie zdjęcia pojawia się informacja o ekspozycji o 10 sekund dłuższej. Z kolei w przypadku naszych darków, zamiast 180 sekund widzimy 200 sekund. Co ciekawe, zegar w aparacie odliczający czas przy dłuższych ekspozycjach działa bez zarzutu, co potwierdza równoległy pomiar zewnętrznym stoperem.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 1023 | 3.8 |
100 | 1022 | 4.4 |
160 | 1023 | 3.9 |
200 | 1022 | 4.23 |
400 | 1022 | 6.3 |
800 | 1020 | 9.9 |
1600 | 1020 | 15.9 |
3200 | 1020 | 25 |
6400 | 1005 | 50 |
12800 | 1000 | 88 |
25600 | 986 | 150 |
51200 | 981 | 168 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Tutaj zakłoceń praktycznie nie widać, co niewątpliwie świadczy o odszumianiu tych plików.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
100 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |