Canon EOS R7 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.14 | 99.85 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.7 | 100.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.59 | 100.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.28 | 100 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 20.5 | 131.2 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 13.9 | 114.2 |
3000K | Żarówki | 7.45 | 99.35 |
3000K | 3000K | 7.96 | 97.04 |
5400K | Auto | 6.83 | 103.7 |
5400K | 5400K | 7.17 | 105 |
Błędy dC w świetle naturalnym stoją na bardzo niskim poziomie, co oznacza świetne odwzorowanie kolorów. Trochę gorzej jest w świetle sztucznym, zarówno 5400K, jak i 3000K. W tym ostatnim przypadku, podstawowy wariant automatyki zapewnił bardzo ciepłą tonację, co odzwierciedla wysoki błąd koloru. Po przełączeniu na „priorytet bieli”, sytuacja zauważalnie się poprawia, a wartość dC ulega znacznej redukcji.
Przy naturalnym oświetleniu mamy także wzorcowe nasycenie barw. Przeciwną sytuację obserwujemy dla automatyki (priorytet atmosfery) w świetle żarowym, gdzie kolory są wyraźnie wzmocnione. Średnia odchyłka od parametru S wyniosła w teście tylko niespełna 6%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.