Hasselblad X2D 100C - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Pochmurno (6500 K),
- Cień (7500 K),
- Światło dzienne (5500 K),
- Światło żarówki (2850 K),
- Światło jarzeniowe (3800 K),
- Lampa błyskowa (5500 K),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina (2000–10000 K).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.98 | 113.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.95 | 115 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.34 | 108.8 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.31 | 106.1 |
3000K | Auto | 21.9 | 131.4 |
3000K | Żarówki | 10.5 | 104 |
3000K | 3000K | 7.3 | 102 |
5400K | Auto | 3.67 | 113 |
5400K | 5400K | 5.01 | 112.8 |
Przy świetle naturalnym oraz LED-owym (5400 K) odwzorowanie barw stoi na dobrym lub bardzo dobrym poziomie. Tradycyjnie światło żarowe stanowi wyzwanie dla automatyki, bowiem w rezultacie obserwujemy silnie ciepłe zabarwienie zdjęcia i wysoki błąd dC. Najlepiej w tych warunkach wypadło ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K.
Tendencję do nadmiernego nasycania barw w testowanym aparacie da się zauważyć, choć – z wyjątkiem automatyki w świetle żarowym – nie jest ona szczególne wysoka. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście niespełna 12%.
Trochę dziwi nas, że producent nie dał możliwości ustawienia balansu wg własnego wzorca.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.