Venus Optics LAOWA 100 mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - test obiektywu
8. Winietowanie
Canon 50D, f/2.8 | Canon 50D, f/4.0 |
Tutaj problemów nie ma prawie wcale. Nawet na maksymalnym otworze względnym winietowanie jest umiarkowane, bo wynosi ono 20% (−0.65 EV). Dodatkowo znika ono praktycznie zupełnie po przymknięciu przysłony do f/4.0, gdzie uzyskany przez nas rezultat to 8% (−0.24 EV).
Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę.
Canon 5D MkIII, f/2.8 | Canon 5D MkIII, f/4.0 |
Canon 5D MkIII, f/5.6 | Canon 5D MkIII, f/8.0 |
W tym przypadku wyniki są wyraźnie wyższe. Na f/2.8 musimy liczyć się ze spadkiem jasności obrazu w rogach kadru wynoszącym 46% (−1.78 EV). To wynik spory, choć porównywalny z osiągami konkurencji. Wystarczy przypomnieć, że Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM notował tutaj rezultat wynoszący 43%, a Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO trochę wyższy bo sięgający 49%.
Na szczęście przymykanie przysłony szybko poprawia sytuację. Na f/4.0 spadek jasności w rogach kadru sięga 24% (−0.80 EV), a na f/5.6 wynosi on już tylko 15% (−0.47 EV). Winietowanie robi się praktycznie całkowicie niezauważalne na przysłonach f/8 i f/11, gdzie uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio 10% (−0.29 EV) oraz 5% (−0.16 EV).
Canon 5D MkIII, JPEG, f/2.8 |