Sony A7R V - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.79 | 112.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.48 | 113.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.92 | 109.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.63 | 106 |
3000K | Auto (standardowy) | 16.8 | 123.4 |
3000K | Auto (nastrój) | 17.3 | 123.8 |
3000K | Auto (biały) | 17.2 | 124 |
3000K | Żarówki | 13.4 | 113.5 |
3000K | 3000K | 5.67 | 105.7 |
5400K | Auto | 3.94 | 110.4 |
5400K | 5400K | 3.86 | 111 |
Zarówno w świetle dziennym, jak i LED-owym (5400 K) odwzorowanie kolorów stoi na bardzo dobrym poziomie. Największe błędy w tej kategorii widać tradycyjnie dla automatyki w świetle żarowym. Co gorsza, są obecne dla każdej, dodatkowej opcji balansu, nawet ustawienia "biały" – którego zadaniem jest zredukowanie ciepłego zafarbu. Najlepiej w tych warunkach wypada samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła prawie 14%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.