Sony A7R V - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 9504×6336 pix (60 M),
- M – 6240×4160 pix (26 M),
- S – 4752×3168 pix (15 M).
- L – 6240×4160 pix (26 M),
- M – 4752×3168 pix (15 M),
- S – 3120×2080 pix (6.5 M).
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, świateł, cieni, wygaszania, nasycenia i wyostrzenia (siła, zakres ostrości, przejrzystość). W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Kreatywny wygląd”. Można za jej pomocą wybrać jeden z dziesięciu zdefiniowanych trybów obrazu (Standard, Portret, Neutralny itd.) W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w dość szerokim zakresie. Ponadto do wyboru jest 6 pozycji, pod które można przypisać wybrane ustawienie (spośród wymienionych przed chwilą), które można niezależnie modyfikować.
W przeciwieństwie do wielu starszych aparatów Sony Alpha, w A7R V nie znajdziemy funkcji efektów wizualnych, czyli filtrów cyfrowych.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona EOS-a R5 oraz Nikona Z7 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Wycinki z JPEG-ów prezentują się bardzo korzystnie, przede wszystkim pod względem wysokiej rozdzielczości obrazu, przekładającej się na świetną szczegółowość. Poziom zaszumienia wydaje się porównywalny w obrębie porównywanej grupy, do nastawy 1600–3200. Od ISO 6400 nieco lepiej wypada EOS R5, choć różnice pomiędzy wybranymi aparatami nie są duże. Naszym zdaniem, ostatnią użyteczną nastawą w przypadku A7R V pozostaje ISO 6400. Jeśli chodzi o porównanie z poprzednikiem, nowa Alpha generuje zdjęcia odrobinę lepszej jakości.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na 0, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 5 oraz maksymalnie wyostrzone na +9.
Sony A7R V, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Przy środkowym stopniu wyostrzania („5”) obraz wydaje się już nieco zbyt mocno uwydatniony, dlatego naszym zdaniem warto korzystać z ustawień z zakresu pomiędzy 0 a 5.
Format HEIF
Podobnie jak w Sony A1, A7R V także wspiera format HEIF (High Efficiency Image Format). Po jego wybraniu zastępuje on JPEG-i, nadal można natomiast zapisywać RAW-y. Pliki HIF mają 10-bitową głębię kolorów (a zatem lepsze przejścia tonalne niż dla JPEG-ów), a aparat pozwala rejestrować je w dwóch opcjach próbkowania: 4:2:0 lub 4:2:2. Oprócz tego możemy wybrać jakość: bardzo wysoką, wysoką, standard oraz mały rozmiar. W najwyższej jakości, objętość HIF-ów jest ok. dwukrotnie mniejsza niż JPEG-ów (X.FINE).
Dodatkowo, po wybraniu formatu HEIF, możemy jeszcze włączyć zdjęcia HLG, a więc takie o poszerzonej rozpiętości tonalnej. Należy jednak pamiętać, że da nam to wymierne korzyści wyłącznie wtedy, gdy korzystamy z kompatybilnego ekranu (monitora, telewizora) HDR.
Optymalizator D-Range
Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7R V funkcję D-Range, pozwalającą na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). Bazuje ona na modyfikacji krzywej tonalnej i oferuje 5 stopni intensywności oraz ustawienie automatyczne.
Zdjęcia przykładowe z zastosowaniem funkcji DRO można zobaczyć w np. w teście A7R III.
Podobnie jak topowy A1, także A7R V został pozbawiony stosowanej od dawna w Alphach funkcji zdjęć HDR. Ich rolę przejął format HLG.