Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony A7R V - test aparatu

25 kwietnia 2023
Maciej Latałło Komentarze: 72

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Pierwsze załamanie mamy przy ISO 1600, a w praktycznie całym przedziale ISO, składowe R, G, Y przyjmują zbliżone wartości. Widać zatem, że zachodzi pewna redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7R V przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG, choć jak widać wyżej, tylko teoretycznie. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7R V, dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW

Różnica pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania jest całkiem wyraźna. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7R V wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R5 oraz Nikona Z7 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Tak naprawdę wszystkie trzy aparaty wybrane do porównania prezentują bardzo wysoką szczegółowość na niskich nastawach ISO. A7R V oferuje oczywiście najwyższą rozdzielczość, natomiast ilość uchwyconych detali jest w gruncie rzeczy całkiem podobna jak u konkurencji. Jeśli chodzi o zaszumienie, to A7R V generuje nieco wyższy wizualny poziom w naszym zestawieniu od ISO 3200 włącznie. Niemniej, różnice nie są zbyt duże. Obraz wygląda bardzo podobnie jak w przypadku poprzednika – lepiej nie przekraczać nastawy ISO 6400, bowiem zaszumienie obrazu staje się intensywne.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie, zatem z pewnością zachodzi pewna redukcja sygnału.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wprawdzie A7R V generuje najwyższy poziom szumu w naszym zestawieniu, to nie ustępuje zbytnio konkurentom. Dla nastawy ISO 6400 jest on wyższy o ok. 1/2 EV niż w R5 i S1R. Z kolei różnica pomiędzy A7R V oraz Z7 II wynosi tylko ok. 1/3 EV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R V na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie ok. 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–6400 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać. Przy maksymalnej, rozszerzonej nastawie widzimy zupełnie inną charakterystykę, spowodowaną najprawdopodobniej ok. dwukrotnym zwiększeniem biasu.

Darki prezentują się bardzo dobrze. Rozkład szumu jest równomierny, a ewentualne niejednorodności są minimalne.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 513 5.4
100 512 5.2
200 513 11.5
400 513 18.9
800 514 38.5
1600 515 82
3200 518 153
6400 522 309
12800 536 530
25600 516 383
51200 589 619
102400 1105 730

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R V - Szumy i jakość obrazu w RAW