Sony A7R V - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W A7R V przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG, choć jak widać wyżej, tylko teoretycznie. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7R V, dla ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Różnica pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania jest całkiem wyraźna. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7R V wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R5 oraz Nikona Z7 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Tak naprawdę wszystkie trzy aparaty wybrane do porównania prezentują bardzo wysoką szczegółowość na niskich nastawach ISO. A7R V oferuje oczywiście najwyższą rozdzielczość, natomiast ilość uchwyconych detali jest w gruncie rzeczy całkiem podobna jak u konkurencji. Jeśli chodzi o zaszumienie, to A7R V generuje nieco wyższy wizualny poziom w naszym zestawieniu od ISO 3200 włącznie. Niemniej, różnice nie są zbyt duże. Obraz wygląda bardzo podobnie jak w przypadku poprzednika – lepiej nie przekraczać nastawy ISO 6400, bowiem zaszumienie obrazu staje się intensywne.
Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.
Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie, zatem z pewnością zachodzi pewna redukcja sygnału.
Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.
Wprawdzie A7R V generuje najwyższy poziom szumu w naszym zestawieniu, to nie ustępuje zbytnio konkurentom. Dla nastawy ISO 6400 jest on wyższy o ok. 1/2 EV niż w R5 i S1R. Z kolei różnica pomiędzy A7R V oraz Z7 II wynosi tylko ok. 1/3 EV.
Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R V na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie ok. 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |
Histogramy dla nastaw ISO 50–6400 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać. Przy maksymalnej, rozszerzonej nastawie widzimy zupełnie inną charakterystykę, spowodowaną najprawdopodobniej ok. dwukrotnym zwiększeniem biasu.
Darki prezentują się bardzo dobrze. Rozkład szumu jest równomierny, a ewentualne niejednorodności są minimalne.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 513 | 5.4 |
100 | 512 | 5.2 |
200 | 513 | 11.5 |
400 | 513 | 18.9 |
800 | 514 | 38.5 |
1600 | 515 | 82 |
3200 | 518 | 153 |
6400 | 522 | 309 |
12800 | 536 | 530 |
25600 | 516 | 383 |
51200 | 589 | 619 |
102400 | 1105 | 730 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |