Sony A6700 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.36 | 111 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.81 | 112.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 8.35 | 112.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.97 | 109.3 |
3000K | Auto (standardowy) | 23.2 | 133.9 |
3000K | Auto (nastrój) | 23.1 | 133.7 |
3000K | Auto (biały) | 23.1 | 133.5 |
3000K | Żarówki | 10.7 | 105 |
3000K | 3000K | 5.01 | 99.68 |
5400K | Auto | 4.07 | 104.9 |
5400K | 5400K | 4.64 | 105.7 |
Najlepsze odwzorowanie barw zanotowaliśmy w świetle słonecznym oraz LED-owym (5400 K). W pochmurny dzień natomiast automatyka dała delikatny, chłodny zafarb, który został w zasadzie zniwelowany po wyborze odpowiedniego wzorca. W świetle żarowym z kolei, dla każdego wariantu automatyki obserwujemy bardzo ciepłą tonację – niestety, także w przypadku opcji „Auto – biały”. Najlepiej w tej sytuacji sprawdziło się samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K.
W zasadzie tylko w jednym przypadku mamy do czynienia z praktycznie idealnym nasyceniem. W pozostałych przekracza ono trochę wartość 100%, a dla automatyki przy żarówkach nawet znacząco. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła blisko 15%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.