Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A6700 - test aparatu

6 października 2023
Maciej Latałło Komentarze: 87

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Przy ISO 1600 mamy niewielkie załamanie, a w praktycznie całym przedziale ISO, składowe R, G, Y przyjmują zbliżone wartości. Widać zatem, że nawet przy wyłączonym odszumianiu zachodzi pewna redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W menu dostępne są trzy opcje intensywności odszumiania: wyłączone, niskie i normalne. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki ich działania dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Różnice pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania są całkiem wyraźne i w gruncie rzeczy dobrze dobrane. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A6700 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Fujifilm X-S20 oraz Panasonika GH6. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Odwzorowanie detali na wycinkach z A6700 stoi na bardzo dobrym, zarazem porównywalnym poziomie jak w X-S20. Jednocześnie, oba te modele radzą sobie odrobinę lepiej w tej kategorii niż Lumix GH6. W aparacie Sony natomiast, najmocniej rzuca się w oczy efekt mory – a warto pamiętać, że tak samo jak w nim, także u pozostałych dwóch wybranych konkurentów nie zastosowano filtra antyaliasingowego. W X-S20 najprawdopodobniej "pomaga" specyficzna struktura matrycy X-Trans CMOS.

Pod względem wizualnego poziomu szumu, dla ISO 3200 aparat Fujifilm wypada odrobinę lepiej od Sony i Panasonika. Różnica jest jednak bardzo subtelna i przy kolejnej nastawie trudniej ją wychwycić. Tak czy inaczej, lepiej nie przekraczać ISO 6400 w A6700, a i nawet po tę wartość sięgać raczej w ostateczności.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie, zatem z pewnością zachodzi pewna redukcja sygnału.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najwyższy szum w naszym zestawieniu generuje Canon EOS R7, natomiast najniższy – Fujifilm X-S20. Widać jednak, że różnice pomiędzy modelami nie są duże. Dla nastawy ISO 6400 szum luminancji w A6700 jest o ok. 1/3 niższy niż w R7. Alpha ustępuje natomiast Lumiksowi GH6 i X-S20, a różnice na ich korzyść wynoszą odpowiednio ok. 1/3 i 2/3 EV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A6700 na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie ok. 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–767, czyli o szerokości 512. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 200 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–6400 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać. Przy maksymalnej, rozszerzonej nastawie widzimy zupełnie inną charakterystykę, spowodowaną najprawdopodobniej ok. dwukrotnym zwiększeniem biasu.

Darki prezentują się bardzo dobrze. Rozkład szumu jest równomierny, a ewentualne niejednorodności są minimalne.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 512 5.9
100 512 6.4
200 513 13.7
400 513 28.1
800 514 45.5
1600 516 84.8
3200 519 169
6400 526 343
12800 527 540
25600 552 776
51200 560 577
102400 1105 942

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A6700 - Szumy i jakość obrazu w RAW