Sony DSC-H9 - test aparatu
5. Właściwości matrycy
Sony DSC-H9 pełni obecnie funkcję flagowego kompaktu cyfrowego japońskiego giganta. Poprzedni rozdział pokazał, że zastosowana w nim optyka nie jest jego mocną stroną. Czy braki te nadrobi dobrymi własnościami matrycy?
Rozpoczynamy od sprawdzenia jak w tym kompakcie radzi sobie balans bieli. Pomiary dotyczące zachowania się automatycznej i manualnej nastawy balansu bieli dla różnych typów oświetlenia dokonaliśmy na 24 polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth, wykonując ekspozycje przy czułości 100 ISO. Następnie wyliczone zostały parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Niestety balans bieli również nie jest mocną stroną tego aparatu. Kolory najlepiej są odwzorowane dla zdjęć z lampą błyskową z balansem bieli automatycznym lub ustawionym na błysk flesza. Błąd barwy jest w tych przypadkach poniżej 5, co uznajemy za bardzo dobry wynik. Jednocześnie kolory nie są zbytnio przesycone (saturacja około 115%).
Dla typowych sytuacji, czyli oświetlenia mieszanego czy też podczas fotografowania w pochmurne dni, aparat sprawuje się zaledwie poprawnie. W pozostałych przypadkach zarówno kolory jak i ich nasycenie znacząco odbiegają od faktycznych wartości.
Poniżej prezentujemy tabelkę z dokładnymi zmierzonymi przez nas wartościami błędu barwy i nasycenia:
Balans bieli: | Auto | Auto | Auto | Auto | Cień | Lampa błysk. | Słońce | Żarowe | |
Światło: | 3500K | Cień | Lampa błysk. | Mieszane | Cień | Lampa błysk. | Cień | 3500K | |
dC | DSC-H9 | 30.4 | 8.85 | 4.56 | 8.3 | 9.08 | 4.79 | 9.11 | 13.3 |
S[%] | DSC-H9 | 166.4 | 122.7 | 114.7 | 125.1 | 125.1 | 116.8 | 124.6 | 122.1 |
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów przedstawione są poniżej:
Szumy
Sony jest jednym z nielicznych producentów, który montuje własne matryce CCD w aparatach sygnowanych swoim logo. Oprócz obniżenia kosztów pozwala to na lepszy dobór komponentów.
Niestety Sony nie wykorzystuje posiadanych atutów. Zmierzony przez nas poziom szumów należy uznać za wysoki.
Poniżej przedstawiamy wykres prezentujący wyniki osiągnięte przez Sony DSC-H9 podczas pomiarów szumów matrycy:
Szczególnie mocno szumi niebieski kanał co wyraźnie jest widoczne na zdjęciach czy wycinkach z tablicy testowej.
Relatywnie niskie szumy dla czułości poniżej 200 ISO włącznie są zawyżane przez artefakty powstające podczas agresywnej kompresji JPEG, na którą w Sony DSC-H9 nie mamy wpływu.
Porównując poziom H9 do konkurencji, poziom szumów jest nieznacznie większy niż u Canona S5 IS czy Fuji S5700 oraz wyraźnie gorszy od Olympusa SP-550 UZ i Panasonica FZ-50.
Poniżej prezentujemy wycinki planszy testowej, na której można porównać poziom szumów dla różnych czułości:
80 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO | 800 ISO | 1600 ISO | 3200 ISO |
Dla każdej dostępnej czułości ISO wykonaliśmy także zdjęcia scenki, zapisując je w najlepszej, na jaką pozwala aparat, jakości JPEG-u. Obrazki zaprezentowane poniżej są wycinkami w skali 1:1, tak aby można było bezpośrednio ocenić jakość wykonywanych zdjęć wraz ze zmianą czułości matrycy.
80 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO | |
800 ISO | |
1600 ISO | |
3200 ISO |
Zakres tonalny
Ostatnią istotną kategorią świadczącą o jakości matrycy jest osiągany przez nią zakresi tonalny. Do jego pomiaru wykorzystujemy 41-polową tablicę szarości Stouffer 4110, po czym na wykres nanosimy dwie wartości: dla stosunku sygnału do szumu wynoszącego (SNR) 10:1 (wysoka jakość) oraz dla SNR=4 (dobra jakość).
Niestety największy wpływ na otrzymane przez nas wyniki ma duża kompresja zdjęć. Jej efektem oprócz pogorszenia jakości zdjęć jest wyraźne obniżenie zakresu tonalnego, którego zachowanie przedstawia poniższy wykres:
Najwyższy zakres tonalny osiągany przy 80 ISO wynosi 4.3 wartości przysłony dla wysokiej jakości zdjęć (SNR=10) oraz 4.7 f-stop dla dobrej jakości (SNR=4).
Poniżej prezentujemy paski szarości przedstawiające zmianę zakresu tonalnego oraz wpływ szumów na jakość obrazu wraz ze zmianą czułości. Wymieniani konkurenci Sony osiągają porównywalne wartości dla czułości 200 a nawet 400 ISO! Oznacza to, że nawet przy najniższych czułościach, na zdjęciach wykonanych Sony DSC-H9 jest widocznych bardzo niedużo przejść tonalnych, co może być boleśnie odczuwalnych na zdjęciach o kontrastowych elementach.
ISO | Tablica szarości |
80 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 | |
3200 |