Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-G9 II - test aparatu

17 maja 2024
Maciej Latałło Komentarze: 49

5. Balans bieli

Panasonic G9 II oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • AWB – automatyczny balans bieli,
  • AWBc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
  • AWBw – automatyczny balans bieli z zachowaniem ciepłej kolorystyki,
  • Dzień słoneczny,
  • Dzień pochmurny,
  • Cień,
  • Światło żarówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
  • Temperatura barwowa (4 ustawienia).

Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie (tylko przy zapisie JPEG) możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne są ustawienia od ±1do ±9 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5 112
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.68 112.5
Pochmurny dzień Auto 7.75 114.1
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5 112
3000K Auto (AWB) 18.5 130.7
3000K Auto (AWBc) 18.5 130.1
3000K Auto (AWBw) 18.6 130.4
3000K Żarówki 6.56 108.9
3000K 3000K 8.18 109.9
5400K Auto 5.04 113.3
5400K 5400K 6.16 114

Wyniki balansu bieli w naturalnym oświetleniu można uznać za bardzo dobre, z jednym wyjątkiem: automatyka przy zachmurzonym niebie dała trochę zbyt chłodne zabarwienie. Zupełnie odwrotny efekt widać w świetle żarowym - niezależnie od wybranego wariantu (standard, ciepłe, zimne) kolorystyka została wyraźnie ocieplona. Dopiero wybór wzorca "żarówka" zauważalnie redukuje ten zafarb. Do wyników w świetle lamp LED (5400 K) nie mamy zastrzeżeń.

W każdym z naszych pomiarów, nasycenie przekracza wartość wzorcową. Największe odstępstwa widzimy przy zastosowaniu automatyki w świetle żarowym. Uwzględniając wszystkie przypadki, średnia odchyłka nasycenia wyniosła ok. 17%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWB)
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWBc)
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWBw)
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli Panasonic Lumix DC-G9 II - Balans bieli