Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X100VI - test aparatu

9 sierpnia 2024
Maciej Latałło Komentarze: 49

5. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępnych jest pięć proporcji (3:2, 4:3, 16:9, 1:1, 5:4) oraz trzy rozmiary obrazu (L, M, S). Rozdzielczości zdjęć dla pełnego pokrycia obrazu (proporcje 3:2) wynoszą:
  • Duży (L) – 7728×5152 pikseli,
  • Średni (M) – 5472×3648 pikseli,
  • Mały (S) – 3888×2592 pikseli.
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Zaprezentujemy teraz przykłady funkcji odszumiania. Aparat pozwala na wybór jednego z aż 9 stopni intensywności jego działania – od −4 do +4. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu nastaw skrajnych oraz środkowej (zero) odszumiania dla czułości ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie −4
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 0
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie +4
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie −4
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 0
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie +4
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Przy zerowym stopniu odszumiania obraz prezentuje się w miarę korzystnie, choć jest już dość istotnie „wygładzony” – wraz z szumem zredukowana została części detali. Maksymalna nastawa spowodowała natomiast, że wycinki prezentują się sztucznie i nieatrakcyjnie.

Wyostrzanie ma identyczną skalę, jak redukcja szumu – od −4 do +4. Podobnie jak powyżej, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−4
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem nie warto przekraczać nastawy zerowej. Obraz pozostaje już wówczas wyraźnie, a zarazem w pełni wystarczająco uwydatniony. Maksymalna nastawa wyostrza tak mocno, że efekt końcowy jest zdecydowanie niekorzystny.

Balans bieli

Fujifilm X100VI umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto:
    • standardowy,
    • z priorytetem bieli,
    • z priorytetem otoczenia,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • Świetlówka (3 nastawy),
  • Światło żarowe,
  • Pod wodą,
  • Niestandardowe (3 banki),
  • Temperatura koloru (od 2500 K do 10000 K).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-czerwień) w 9-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.18 111.8
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.35 112.6
Pochmurny dzień Auto 6.55 112.2
Pochmurny dzień Chmury 3.97 108.5
Cień Auto 24.8 131
3000K Auto – standardowy 22.5 136.6
3000K Auto – priorytet bieli 7.56 103.7
3000K Auto – priorytet otoczenia 24.7 143.1
3000K Żarówki 6.06 100.6
3000K 3000K 5.78 99.71
5400K Auto 4.22 111.8
5400K 5400K 4.57 112.9
Lampa błyskowa Auto 4.07 107.1

Fotografując w świetle naturalnym, błyskowym i LED-owym (5400K) nie musimy się martwić o odwzorowanie kolorów, bowiem stoi ono na bardzo dobrym poziomie. Automatyka w świetle żarowym działa typowo – w podstawowym wariancie zapewnia bardzo ocieploną kolorystykę, którą można na szczęście wyraźnie zredukować, wybierając opcję „priorytet bieli”. Kolejna nastawa „priorytet otoczenia” zachowała pomarańczową dominantę, a zatem zadziałała prawidłowo. W tym świetle najlepiej wybrać wzorzec dla żarówek, bądź samodzielnie ustawić wartość temperatury barwowej. Z kolei w cieniu widać naprawdę silne zaniebieszczenie obrazu, co zaowocowało wysokim błędem dC.

Jeśli chodzi o nasycenie, poza jednym przypadkiem, przekracza ono zawsze wartość wzorcową. Najwyższą osiąga dla automatyki przy żarówkach. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła nieco prawie 15%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słońce
Balans bieli: auto
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słońce
Balans bieli: słoneczny dzień
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: Cień
Balans bieli: Auto
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWB)
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWBw)
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWBa)
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: auto
Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG

Kształt wykresu przypomina z grubsza wykładniczy, nie widać bowiem drastycznych większych załamań. Z pewnością jednak JPEG-i są odszumiane, co widać także po bardzo zbliżonych wartościach składowych R, G, B i Y począwszy od ISO 1600. Poza tym, nawet dla maksymalnej nastawy (ISO 51200) poziom szumu nie przekracza 7%.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Fujifilm X100VI - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Wycinki z X100VI charakteryzują się pewną miękkością względem pozostałych, co wynika m.in. z nieco mocniejszego wyostrzania w aparatach Leiki i Ricoha. Nadal oferują bardzo dobre odwzorowanie detali na niskich nastawach ISO. Jeśli chodzi o jakość na wyższych czułościach, pozostaje ona dobra do wartości 3200, czyli podobnie jak w przypadku Leiki Q3. Przy tej nastawie degradacja obrazu z GR IIIx wydaje się nieco większa.