Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Nikon Z6 III - test aparatu

Nikon Z6 III
18 października 2024
Maciej Latałło Komentarze: 69

1. Wstęp

W czerwcu br. światło dzienne ujrzała trzecia generacja Nikona Z6. Parę zmian dało się dostrzec już z zewnątrz – np. rozmiar, bowiem Z6 III urósł nieco względem poprzednika. W oczy rzuca się także inny mechanizm zmiany położenia ekranu, mianowicie obrotowy przegub zamiast możliwości samego odchylania. Ulepszenia dotknęły także wizjer, w którym zwiększono rozdzielczość z 3.69 do 5.76 miliona punktów.

Nikon Z6 III - Wstęp

Oczywiście to nie jedyne zmiany, jakie Nikon wprowadził w nowym modelu. Zaimplementowano bowiem nowy sensor o – jak informuje producent – architekturze „częściowo warstwowej”. Chciano w ten sposób zaakcentować, że czas sczytania danych jest krótszy niż w klasycznych układach. Od razu możemy przyznać, że nie są to czcze obietnice. W ten sposób poprawiono też osiągi i funkcjonalność trybu filmowania (np. o filmowanie w 6K przy 60 kl/s w RAW-ach), który został już przetestowany na naszym portalu. Nie zmieniła się natomiast rozdzielczość sensora, nie mamy jednak powodów, by traktować to jako wadę.

Nikon Z6 III - Wstęp

Dobre wrażenie sprawia także tryb seryjny, którego szybkość sięga 20 kl/s w RAW-ach. Ograniczając się do JPEG-ów możemy uzyskać 60 kl/s, a przy przycięciu obrazu do formatu APS-C – nawet 120 kl/s (też w JPEG-ach). To wszystko oczywiście ze wsparciem autofokusa, wykrywającego różnorodne obiekty (ludzie, zwierzęta i pojazdy) i charakteryzującego się wysoką czułością: -10 EV.

----- R E K L A M A -----

Nikon Z6 III - Wstęp

Nie pozostaje nic innego, jak sprawdzić osiągi tego ciekawie zapowiadającego się korpusu. Zestawienie specyfikacji jego i poprzednika oraz przykładowych aparatów konkurencji dostępne jest tutaj.

Aparat do testu wypożyczyła firma Nikon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Nikon
Model Z6 III
Data premiery 2024-06-17
Liczba pikseli 24.5 Mpix
Dostępne rozdzielczości • Z użyciem obszaru zdjęcia [FX (36 x 24)]:
(L) 6048 x 4032 (24,4 mln)
(M) 4528 x 3024 (13,7 mln)
(S) 3024 x 2016 (6,1 mln)
• Z użyciem obszaru zdjęcia [DX (24 x 16)]:
(L) 3984 x 2656 (10,6 mln)
(M) 2976 x 1992 (5,9 mln)
(S) 1984 x 1328 (2,6 mln)
• Z użyciem obszaru zdjęcia [1:1 (24 x 24)]:
(L) 4032 x 4032 (16,3 mln)
(M) 3024 x 3024 (9,1 mln)
(S) 2016 x 2016 (4,1 mln)
• Z użyciem obszaru zdjęcia [16:9 (36 x 20)]:
(L) 6048 x 3400 (20,6 mln)
(M) 4528 x 2544 (11,5 mln)
(S) 3024 x 1696 (5,1 mln)
Matryca 35.9 × 23.9 mm (FX) BSI CMOS o architekturze „częściowo warstwowej”, całkowita rozdzielczość: 26.79 Mpix
Procesor obrazu EXPEED 7
Format zapisu • Zdjęcia:
JPEG (DCF 2.0, Exif 2.32, MPEG-A MIAF),
HEIF
NEF (14-bitowy, z kompresją lub bez),
RAW+JPEG,
RAW+HEIF
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic
• Filmy:
Kontenery MOV, MP4, NEV,
Kodeki: N-RAW, ProRes RAW, ProRes, H.265, H.264,
• Dźwięk: Liniowy PCM, AAC
Zakres ISO Auto, 100-64000 ISO w skoku 1/3 lub 1/2 EV, rozszerzalne w dół do ISO 50 i w górę do ISO 204800
Migawka • mechaniczna, sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości, możliwość aktywacji elektronicznej pierwszej kurtyny, czas 30-1/8000 s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb, możliwość wydłużenia czasu do 900 s w trybie M
• elektroniczna migawka, czas 30-1/16000 s
Konstrukcja obiektywu • Z bagnetem Nikon Z
• Współpraca z obiektywami Nikon F przy użyciu adaptera FTZ lub FTZ 2 (adaptery nie posiadają tzw. śrubokręta)
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo RAW
• 6048 x 3402: 60p/50p/30p/25p/24p
• 4032 x 2268: 60p/50p/30p/25p/24p
• 3984 x 2240: 120p/100p/60p/50p/30p/25p/24p
H.265 i inne:
• 5376 x 3024 (5,4K): 60p/50p/30p/25p/24p
• 3840 x 2160 (4K UHD): 120p/100p/60p/50p/30p/25p/24p
• 1920 x 1080: 240p/200p/120p/100p/60p/50p/30p/25p/24p
• 1920 x 1080 (spowolnienie): 30p x4/25p x4/24p x5
Dodatkowe funkcje:
• Wbudowany mikrofon monofoniczny lub opcjonalny zewnętrzny mikrofon stereofoniczny, możliwość regulowania czułości oraz przestawienia wejścia na poziom liniowy
• filmy poklatkowe
• elektroniczna redukcja drgań
• kody czasowe
• aktywna Funkcja D-Lighting
• profile obrazu N-Log i HLG
Ogniskowanie Hybrydowy autofokus z detekcją fazową/autofokus z detekcją kontrastu ze wspomaganiem AF
• Zakres detekcji od –10 do +19 EV
• 273 pola AF (jednopolowy AF), 299 pól AF (automatyczny wybór pola AF)
• Tryb pól AF: Precyzyjny AF (dostępny tylko w trybie zdjęć), jednopolowy AF, AF z dynamicznym wyborem pola (S, M i L, dostępny tylko w trybie zdjęć); szerokie pole AF (S, L, C1 i C2), automatyczny wybór pola AF; śledzenie 3D (dostępne tylko w trybie zdjęć); AF ze śledzeniem obiektu (dostępny tylko w trybie wideo)
• rozpoznawanie ludzi i zwierząt, w tym ich głów i oczu, pojazdów, samolotów
Pomiar światła TTL, tryby pomiaru:
• matrycowy
• centralnie ważony: przypisanie 75% wagi pomiaru do koła o średnicy 12 mm lub 8 mm na środku kadru, waga pomiaru może być alternatywnie przypisana na podstawie uśrednienia całego kadru.
• punktowy: z obszaru o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF
• pomiar skoncentrowany na światłach
Zakres pomiaru: od -4 do +17 EV (ISO 100, obiektyw f/2,0 przy 20°C)
Ostrość od Zależne od obiektywu
Balans bieli • Automatyczny (3 rodzaje) + automatyczny dla naturalnego światła, światło słoneczne, pochmurno, cień, światło żarowe, światło jarzeniowe (7 ustawień), lampa błyskowa
• Wybór temperatury barwowe: 2500-10 000 K
Kompensacja ekspozycji +/-5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV (PASM)
Programy • AUTO: automatyczny, P (automatyka programowa z fleksją programu), S (automatyka z preselekcją czasu), A (automatyka z preselekcją przysłony), M (manualny), ustawienia użytkownika (U1-U3)
• Profile obrazu: Auto, Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret i Krajobraz i Równomierne
• Kreatywne ustawienia Picture Control: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń
Zdjęcia seryjne • Do 120 kl/s w plikach JPEG w formacie DX
• Do 60 kl/s w plikach JPEG w formacie FX
• Do 20 kl/s w plikach NEF / NEF + JPEG w formacie FX z migawką elektroniczną
• Do 20 kl/s w plikach NEF / NEF + JPEG w formacie FX z migawką mechaniczną
• wolniejsze tryby od 1 do 8 kl/s (do 16 z migawką elektroniczną)
Lampa błyskowa Brak wbydowanej lampy błyskowej
Sterowanie lampą w trybie i-TTL
• Synchronizacja dla czasu 1/200 s lub dłuższego z migawką mechaniczną i 1/60 s lub dłuższego z elektroniczną
• Korekcja siły błysku od -3 do +1 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
• Tryby pracy: Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu przy synchronizacji z długimi czasami ekspozycji; synchronizacja z długimi czasami ekspozycji na tylną kurtynkę migawki, wyłączona
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2, 5, 10, 20 s, od 1 do 9 ekspozycji z interwałem 0.5, 1, 2 lub 3 s
Karta pamięci 2 gniazda:
• 1 karta XQD lub CFexpress
• 1 karta SD/SDHC/SDXC UHS-II
LCD • Główny: rozkładany do boku, 3.2-calowy, kolorowy TFT LCD, 2100 tys. punktów, kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia
• Pomocniczy podświetlany monochromatyczny na górnej ściance, brak informacji o rozdzielczości
Wizjer LCD TF, 0.5-cala, ok. 5760 tys. punktów (1600 x 1200 pikseli), w technologii OLED, automatyczne sterowanie jasnością, 19 poziomów jasności (maksymalnie 4000 nitów)
• powiększenie ok. 0.8x
• pokrycie kadru: ok. 100%
• korekcja dioptrażu: -4 do +2 dpt
• dystans widzenia całej matówki: 21 mm (-1 dioptria, od centralnego punktu soczewki okularu wizjera)
• czujnik zbliżenia oka
Komunikacja i złącza • złącze USB typu C
• wyjście HDMI (pełnowymiarowe typu A)
• wejście mikrofonowe (jack 3.5 mm)
• wyjście słuchawkowe (jack 3.5 mm)
• wejście na wężyk spustowy
• Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n/a/ac 2.4 i 5 GHz
• Bluetooth 5.0 BLE
Zasilanie EN-EL15c (można stosować także EN-EL15a/EN-EL15b)
Akcesoria Pokrywka sanek mocujących BS-1 (zamocowana do aparatu), gumowa muszla oczna DK-29 (zamocowana do aparatu), pokrywka bagnetu korpusu BF-N1, akumulator jonowo-litowy EN-EL15c z osłoną styków, zacisk kabla HDMI/USB, pasek AN-DC26, kabel USB UC-E25
Waga • Ok. 760 g (z akumulatorem i kartami pamięci)
• Ok. 670 g (sam korpus)
Wymiary 138.5 × 101.5 × 74 mm
Dodatkowe informacje • Stabilizacja w aparacie: 5-osiowa z przesunięciem matrycy
• Polskie menu
• Zakres dozwolonych temperatur: od -10 do 40°C
• Zakres dozwolonej wilgotności: do 85% (bez kondensacji)


Poprzedni rozdział