Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z6 III - test aparatu

18 października 2024
Maciej Latałło Komentarze: 26

5. Balans bieli

Nikon Z6 III został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
    • Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
    • Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
  • Auto dla światła naturalnego,
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
    • Lampy sodowe (2700 K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
    • Białe jarzeniowe (3700 K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
    • Lampy rtęciowe (7200 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słońce Auto 5.59 104
Słońce Auto (św.nat.) 6.64 107
Słońce Słońce 4.77 103.8
Pochmurny dzień Auto 6.08 113.8
Pochmurny dzień Auto (św.nat.) 7.12 115.6
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 7.53 112.5
3000K Auto0 18.8 107.3
3000K Auto1 18.7 107.4
3000K Auto2 18.6 107.3
3000K Żarówki 5.93 86.89
3000K 3000K 5.81 86.25
5400K Auto 4.84 104.1
5400K 5400K 6 106.4

W świetle dziennym, podstawowy wariant automatyki zapewnił lepsze rezultaty niż opcja „światło naturalne”. Przy słońcu, najlepiej wypadł odpowiedni dla tego oświetlenia wzorzec, co zaowocowało formalnie najniższym błędem dC w całym teście. Podobny rezultat zanotowaliśmy dla lamp LED-owych (5400K) dla automatyki. Ta z kolei nie poradziła sobie w świetle żarowym, bowiem w każdym dodatkowym wariancie zapewniła silnie ciepłe zabarwienie. A w końcu tylko w przypadku „Auto2 – zachowanie ciepłej barwy światła” takie zachowanie jest pożądane. W tych warunkach wzorzec „żarówki” oraz samodzielne ustawienie temperatury na wartość 3000K dało równie dobre rezultaty.

Nasycenie mniejsze od wzorcowego zanotowaliśmy tylko w dwóch przypadkach, wspomnianych na samym końcu poprzedniego akapitu. We wszystkich pozostałych widać podwyższone nasycenie, choć nie jest ono szczególnie wysokie. Szczególnie warto tu pochwalić zachowanie automatyki w świetle żarowym, gdzie nasycenie często przekracza wartość 120%. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła prawie 9%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto0
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Nikon Z6 III - Balans bieli Nikon Z6 III - Balans bieli