Nikon Z6 III - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Dodatkowo, trzy powyższe ustawienia występują także w połączeniu z symbolem gwiazdki (★), który oznacza kompresję zapewniającą maksymalną jakość plików. Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Znajduje się tam kilka zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:
- Automatycznie,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Monochromatyczne płaskie,
- Monochromatyczne głębokie tony,
- Portret,
- Bogate tony portretowe,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Równomierne, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
- wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Poza tym, mamy nową funkcję „Balans wyglądu portretów”. Pozwala ona regulować odcień skóry, za pomocą podobnej siatki, jak przy korekcie balansu bieli. Oś pozioma umożliwia zmianę tonu na linii M-Y, czyli magenta (różowy) i żółty. Zmiana w osi pionowej z kolei przyciemni lub rozjaśni owe tony. Wybraną konfigurację możemy zapisać w jednym z trzech banków pamięci. Funkcja nie działa oczywiście w trybach monochromatycznych Picture Control.
Mamy także szereg filtrów kolorystycznych, w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Binarny, Czerń. Przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami można zobaczyć w teście Nikona Z7.
W Nikonie Z6 III mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 64000. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 204800 (Hi1.7). Czułość możemy regulować z krokiem 1/6 (tylko w trybie wideo), 1/3 lub 1 EV, jedynie od wartości Hi1 przechodzimy od razu do Hi1.7.
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i zerowym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona R6 Mark II i Sony A7 IV. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Na niskich czułościach ISO, jakość obrazu z Z6 III jest bardzo dobra i jednocześnie zbliżona do tego, co oferuje R6 Mark II. W przypadku wycinków z Sony, widać że mają one wyższą rozdzielczość, aczkolwiek szczegółowość nie wzrasta jakoś szczególnie. Dla wyższych nastaw ISO (6400, 12800) naszym zdaniem dostrzegalna staje się pewna przewaga Canona nad konkurentami – kompromis w postaci widoczności szumu oraz zachowanych detali, wydaje się najkorzystniejszy właśnie w przypadku EOS-a.
Wyostrzanie
W Nikonie Z6 III mamy do dyspozycji taką samą jak innych „Zetkach” skalę wyostrzania, w przedziale wartości od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon Z6 III, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Naszym zdaniem, już przy stopniu „4” szczegóły wydają się trochę zbyt mocno uwydatnione. Z tego względu nie polecamy przekraczać tego ustawienia, a już w szczególności korzystać z najwyższego.
Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)
Nikon Z6 III został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:
- niska,
- normalna,
- wysoka,
- bardzo wysoka 1,
- bardzo wysoka 2,
- automatyczna.
Przykładowe zdjęcia ilustrujące działanie funkcji D-Lighting oraz HDR można zobaczyć w teście Nikona Z8.