Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z6 III - test aparatu

18 października 2024
Maciej Latałło Komentarze: 26

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, ani wyraźnych różnic od wykładniczego kształtu krzywych. Dla przeważającego zakresu ISO, składowe R, G i Y przyjmują jednak porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.

Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z6 III, tak samo jak w innych zaawansowanych aparatach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z6 III przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Różnica między kolejnymi etapami tego procesu została dobrana całkiem rozsądnie. Niemniej coraz mocniej pozbawiają one obraz zarówno zakłóceń, jak i detali. Naszym zdaniem nie ma większego sensu korzystać z ustawienia wyższego niż „zmniejszone”, bowiem obraz zaczyna przypominać przysłowiową „akwarelę”.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z6 III wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R6 Mark II i Sony A7 IV. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Na niskich nastawach ISO, obraz z Nikona i Canona różni się praktycznie wyłącznie wzorem mory na wycinku po prawej stronie. Odwzorowanie szczegółów stoi praktycznie na takim samym poziomie. W przypadku aparatu Sony detal widać troszkę lepiej, co wynika naturalnie z wyższej rozdzielczości sensora w Alfie.

Jeśli chodzi o poziom szumu, patrząc na zdjęcia z Canona i Nikona na nastawach ISO 6400-12800 różnice są bardzo nieznaczne. Nieco więcej zakłóceń widać na wycinkach z A7 IV. Naszym zdaniem, zarówno w przypadku Z6 III, jak i R6 Mark II, lepiej nie przekraczać ISO 12800 – już przy tej nastawie poziom szumu jest dość istotny.

Niestety, nie wiedzieć czemu, program DNG Converter od Adobe nie był w stanie przekonwertować RAW-ów z Nikona wykonanych przy ISO 204800, a w przypadku darków – również ISO 102400. Zgłosiliśmy ten problem przedstawicielom Nikona, ale nie byli w stanie nam pomóc.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z6 III, Canona R6 Mark II, Panasonika S5 II i Sony A7 IV.

Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla prawie całego zakresu czułości, najlepiej wypada Lumix S5 II. Dla nastawy ISO 6400 ma on przewagę nad Z6 III (i jednocześnie R6 Mark II) wynoszącą ok. 1/2 EV. Z kolei różnica pomiędzy Nikonem i Sony to nieco ponad 1/2 EV na korzyść Z6 III.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z6 III zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak w innych bezlusterkowcach Nikon Z. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw wypłaszczają się. To oznacza, że miejsce użytecznego sygnału zajmuje szum.

Darki wyglądają całkiem nieźle, choć na wyższych czułościach widać dwa jaśniejsze poziome pasy w poprzek kadru, a także wzdłuż dolnej krawędzi.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 1007 3.1
100 1008 2.8
200 1008 4.6
400 1007 8.1
800 1009 13.9
1600 1009 15.6
3200 1010 30.2
6400 1012 68.7
12800 1018 147
25600 1029 285
51200 1064 600


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG. Na nich także da się dostrzec jaśniejsze pasy na najwyższych czułościach.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 III - Szumy i jakość obrazu w RAW