Panasonic Lumix DC-GH7 - test aparatu
5. Balans bieli
- AWB – automatyczny balans bieli,
- AWBc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
- AWBw – automatyczny balans bieli z zachowaniem ciepłej kolorystyki,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa (4 ustawienia).
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie (tylko przy zapisie JPEG) możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne są ustawienia od ±1do ±9 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.78 | 111.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.95 | 111.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.83 | 114.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.48 | 114.3 |
3000K | Auto (AWB) | 18.3 | 133.5 |
3000K | Auto (AWBc) | 18.3 | 133.4 |
3000K | Auto (AWBw) | 18.4 | 133 |
3000K | Żarówki | 6.87 | 113.5 |
3000K | 3000K | 6.36 | 110.2 |
5400K | Auto | 5.93 | 119.5 |
5400K | 5400K | 8.62 | 124 |
Najniższe błędy kolorów zanotowaliśmy podczas wykonywania zdjęć testowych przy świetle dziennym, dobrze wypadła także automatyka w oświetleniu LED-owym. Przy żarówkach z kolei, nastawa Auto zawsze zapewniła wyraźnie ciepłe zabarwienie, niezależnie od wybranego wariantu (standard, ciepłe, zimne). Innymi słowy, nie widać różnicy w obrazach testowych pomiędzy wspomnianymi, dodatkowymi nastawami. By zniwelować pomarańczowy zafarb, należy wybrać odpowiedni dla tego światła wzorzec lub ustawić samodzielnie wartość temperatury barwowej na 3000K.
Nasycenie w każdym z naszych pomiarów zauważalnie przekracza wartość wzorcową. Największe odstępstwa widzimy przy zastosowaniu automatyki w świetle żarowym. Uwzględniając wszystkie przypadki, średnia odchyłka nasycenia wyniosła niemal 20%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.