Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-GH7 - test aparatu

26 listopada 2024
Maciej Latałło Komentarze: 24

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy tradycyjnie wykres pokazujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Liczne załamania oraz porównywalne wartości dla poszczególnych składowych (głównie R, G oraz Y) świadczą o działającym odszumianiu. Ustawienia „–5” nie można zatem traktować jako braku redukcji szumu.

Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Panasonic GH7 umożliwia kontrolę intensywności procesu odszumiania w dość szerokim zakresie. Do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę, a zawiera się ona pomiędzy −5 a +5, ze skokiem jednostkowym. Poniżej prezentujemy wycinki naszej scenki testowej wykonane na czułościach ISO 3200 i 6400 z różnymi stopniami redukcji zakłóceń. Poza minimalnym (−5) i maksymalnym (+5) poziomem odszumiania, prezentujemy również poziom pośredni (0).


----- R E K L A M A -----

ISO 3200
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Odszumianie na najniższym poziomie jest już zauważalne. Widać, że kolejne stopnie przynoszą istotną zmianę w postaci coraz „gładszego” obrazu, co jednak siłą rzeczy odbija się w pewnym stopniu na utracie detali. Generalnie można uznać, że stopień „0” sprawdza się całkiem nieźle.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z GH7 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-T5 i Sony A6700.

Obrazy, jakie generuje Lumix GH7 na niskich nastawach ISO, mają bardzo dobry poziom szczegółowości. Podobnie jak przy porównaniu JPEG-ów, ustępuje on odrobinę Sony A6700 w tej kategorii. Jeszcze więcej detali rejestruje aparat Fujifilm, choć w jego przypadku widać pewną miękkość obrazu.

Jeśli chodzi o zaszumienie, w przypadku GH7 widzimy trochę większą degradację szczegółów na czułościach rzędu 6400-12800 ISO niż u rywali. Użyteczny zakres czułości w Lumiksie kończy się naszym zdaniem wraz z nastawą 3200, gdzie jeszcze prezentuje on podobny poziom jak rywale. Generalnie, na wysokich ISO najlepiej wypada bezlusterkowiec Sony.

Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Powyższy wykres wygląda bardzo podobnie, jak odpowiadający mu z testu Lumiksa G9 II. Przebiegi mają odpowiedni charakter, tj rosną wykładniczo, ale tylko do ISO 1600. Powyżej tej nastawy widzimy załamania, które wskazują na odszumianie RAW-ów. Nie są one wprawdzie szczególnie duże, niemniej redukcji zakłóceń na RAW-ach nigdy nie pochwalamy.

Przejdźmy więc teraz do porównania składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech innych aparatów. Odpowiedni wykres prezentujemy poniżej.

Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Skoro RAW-y w Lumiksie są odszumiane powyżej ISO 1600, osiągi wybranych aparatów ocenimy właśnie dla tej nastawy. Generalnie najlepiej wypada Sony A6700. Drugi w kolejności jest Fujifilm X-T5, który traci do Alphy poniżej 1/3 EV. Dalej uplasował się Lumix z szumem wyższym o ok. 1/3 EV niż w A6700. Na końcu stawki mamy EOS-a R7 z mniej korzystnym wynikiem o lekko ponad 1/2 EV względem Sony i mniej niż 1/3 EV względem GH7. Jak widać, różnice pomiędzy omawianymi modelami nie są zbyt duże.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Lumix GH7 zapisuje RAW-y w postaci 16-bitowej (mimo 12-bitowego przetwarzania). Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 65536. Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i  RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku GH7 zakres ten wynosi od 0 do 4096. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 40 000 zliczeń.

50 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 800 kształt histogramów nie budzi większych zastrzeżeń, choć lekko odbiegają one od typowego rozkładu Poissona. Przy wyższych nastawach histogramy stają się corac mocniej zaburzone, po czym zaczynają się mocno wypłaszczać (trzy najwyższe nastawy). Wartości odchylenia standardowego i średni poziom sygnału wyraźnie rosną wraz ze wzrostem czułości. Jeśli chodzi o darki, szum rozkłada się w miarę równomiernie w kadrze – jedynie przy górnej krawędzi dostrzeżemy nieco jaśniejsze obszary. Generalnie, GH7 raczej nie sprawdzi się przy dłuższych naświetlaniach, bowiem ogólny poziom szumu okazuje się wysoki.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 1959 72.5
100 1973 125.8
200 1987 167.9
400 2033 347
800 2062 598
1600 2183 1266
3200 2905 2351
6400 4567 4732
12800 6523 8203
25600 10974 13399

Na zakończenie prezentujemy także darki w formacie JPEG.

50 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-GH7 - Szumy i jakość obrazu w RAW