Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S - test obiektywu
6. Dystorsja
Gdy ograniczamy do się rozmiarów matrycy APS-C/DX, dystorsja nie będzie zbytnio uciążliwa, ale nie oznacza to wcale, że nie da się jej zauważyć. Nie będzie z tym problemów dla najkrótszych ogniskowych, gdzie mamy lekkie zniekształcenia beczkowe. Na 24 mm wynoszą one −2.53%, na 28 mm zmniejszają się do −1.49%, i praktycznie zerują się dla 35 mm, gdzie uzyskany przez nas wynik to tylko −0.12%. Dla większych ogniskowych mamy już do czynienia ze zniekształceniami poduszkowymi – dla 50 mm o wartości +0.86%, a dla 70 mm sięgającymi +1.13%.
Po przejściu na pełną klatkę dystorsja rośnie, ale wcale nie tak mocno. Jak zobaczymy za chwilę, uzyskano to dzięki wprowadzeniu lekkich zniekształceń falistych.
Na 24 mm, dystorsja liczona dla całego kadru wynosi −3.47%. Gdy jednak ograniczymy się do obszaru wewnątrz znaczników 1:1, uzyskamy wynik −4.24%. Zniekształcenia faliste widać także dla ogniskowej 28 mm. W pełnym kadrze uzyskany przez nas wynik to −2.02%, a wewnątrz znaczników 1:1 rośnie on do wartości −2.71%.
Ponownie dystorsja robi się prawie zerowa na ogniskowej 35 mm (formalny wynik to +0.32%) i zwiększa się wraz z dalszym wydłużaniem ogniskowej. Na 50 mm mamy poziom +2.12%, a na 70 mm rezultat sięgający +2.64%.
Nie są to może wyniki zachwycające, ale cieszymy się, że producent zdecydował się tutaj, aby obiektyw choć trochę walczył z dystorsją. Połączenie korygowania dystorsji przez optykę i oprogramowanie aparatu jest naszym zdaniem zdecydowanie lepszym podejściem, niż zrzucenie całej pracy na aparat.
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 24 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 28 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 35 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 50 mm | |||
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 70 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 24 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 28 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 35 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 50 mm | |||
Nikon Z7, FF, JPEG, 70 mm | |||