Fujifilm X-M5 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto z priorytetem bieli,
- Auto z priorytetem otoczenia,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.07 | 111.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.57 | 109.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 10.6 | 117.1 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.72 | 110.8 |
3000K | Auto | 21.4 | 135.9 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 7.55 | 107.5 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 23.8 | 142.9 |
3000K | Żarówki | 6 | 102 |
3000K | 3000K | 5.93 | 102.6 |
5400K | Auto | 3.46 | 110.9 |
5400K | 5400K | 3.16 | 110.5 |
W pochmurny dzień, automatyka zapewniła dość chłodną kolorystykę, natomiast w pozostałych przypadkach w świetle dziennym wyniki stoją na bardzo dobrym poziomie. Jeszcze lepsze odwzorowanie kolorów zaobserwowaliśmy w świetle LED-owym (5400 K). Światło żarowe jak zwykle sprawiło problem podstawowemu wariantowi automatyki, zauważamy bowiem silnie ciepłe zabarwienie i wysoki błąd koloru. Ustawienie "priorytet bieli" dość skutecznie redukuje pomarańczowy zafarb, co warto pochwalić.
X-M5 ma tendencję do przesycania kolorów, a najwyższe poziomy obserwujemy przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym (wariant podstawowy i "priorytet otoczenia). Średnia odchyłka od wartości S wyniosła w całym teście niecałe 15%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.