Fujifilm X-M5 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-M5 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-M5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania ponownie prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon EOS R10 i OM System OM-5. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Przy porównaniu RAW-ów nie widać wpływu wyostrzania i nadal to X-M5 oferuje najlepsze odwzorowanie detali, choć różnica pomiędzy nim, a R10 jest minimalna. Słabiej radzi sobie 20-megapikselowy OM-5.
Jeśli chodzi o wyższe nastawy czułości, do ISO 3200 jakość obrazu z trzech wybranych aparatów okazuje się w miarę porównywalna. Dla kolejnej wartości uwidacznia się przewaga X-M5, choć nie jest ona drastyczna. W każdym razie, by uzyskać wysoką jakość, nie polecamy przekraczać ISO 6400.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Szum narasta wykładniczo w zakresie czułości natywnych, w związku z czym przebieg nie budzi zastrzeżeń.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
Na podstawie powyższego wykresu widzimy, że do ISO 6400 testowany X-M5 idzie łeb w łeb z Nikonem Zfc. Dla kolejnej nastawy zauważyliśmy odszumianie RAW-ów z Zfc, co tłumaczy lepsze zachowanie Nikona. Jeśli chodzi o różnice względem R10 i OM-5, to dla ISO 6400 oba te modele tracą do X-M5 po ok. 1/2 EV.
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-M5 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Darki wyglądają dobrze do ISO 1600-3200. Dla wyższych nastaw widzimy kilka jaśniejszych obszarów: w prawym dolnym rogu, wzdłuż prawej krawędzi kadru oraz nieco na lewo od środka dolnej krawędzi. To zapewne ślady grzejącej się elektroniki aparatu.
Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to w zakresie czułości natywnych nie mamy większych zastrzeżeń do ich kształtu, choć poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału. Dopiero dla nastaw rozszerzonych obserwujemy grzebieniowy charakter histogramu.
Warto jeszcze dodać, że Fujifilm po kilku latach zdecydowało się poprawić błąd wskazań czasu przy długich naświetlaniach. Do tej pory, większość aparatów tej firmy zapisywała w EXIF-ie nieprawidłową wartość. Np. darki wykonywane z czasem 180 sekund, miały w metadanych zapisaną ekspozycję 200 sekund. Podobnie jak w modelu X100VI, także w X-M5 zostało to wreszcie skorygowane i problem ten już nie występuje.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 1023 | 2.9 |
160 | 1023 | 3 |
200 | 1022 | 3.4 |
400 | 1022 | 6.5 |
800 | 1015 | 11.5 |
1600 | 1022 | 18.7 |
3200 | 1004 | 39.3 |
6400 | 997 | 72 |
12800 | 1011 | 131 |
25600 | 978 | 205 |
51200 | 976 | 228 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |