Nikon Z50 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (4200, 5000 lub 6500 K):
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słońce | Auto | 4.85 | 99.6 |
Słońce | Auto (św.nat.) | 4.81 | 99.7 |
Słońce | Słońce | 5.27 | 102 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.39 | 102.8 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 8.18 | 107 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 8.45 | 106.1 |
3000K | Auto0 | 19.7 | 113 |
3000K | Auto1 | 19.5 | 113.3 |
3000K | Auto2 | 19.6 | 112.9 |
3000K | Żarówki | 6.37 | 102.4 |
3000K | 3000K | 6.38 | 102.8 |
5400K | Auto | 5.9 | 111.7 |
5400K | 5400K | 7.05 | 114.2 |
Lampa bł. | Auto | 4.22 | 88.07 |
Lampa bł. | Lampa bł. | 3.44 | 90.51 |
Najlepsze odwzorowanie kolorów zanotowaliśmy w świetle błyskowym i słonecznym. Automatyka dobrze wypadała także przy LED-ach (5400K) oraz w pochmurny dzień. W tym ostatnim przypadku lepiej spisał się podstawowy wariant automatyki, niż nastawa dla światła naturalnego. Podobnej zależności nie widać natomiast przy słonecznej pogodzie. Fotografowanie przy zachmurzonym niebie z wykorzystaniem odpowiedniego wzorca wiąże się trochę ochłodzoną kolorystyką. Z kolei w świetle żarowym, dla wszystkich wariantów automatyki, efekt jest dokładnie odwrotny. Silnego, pomarańczowego zafarbu nie była w stanie zniwelować opcja "zachowaj biel (Auto0)". Prawidłową kolorystykę zapewniło dopiero wybranie wzorca "żarówka" lub samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000K.
W świetle żarowym i LED-owym zauważamy nieco podniesione nasycenie, natomiast przy błysku – zaniżone. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła nieco ponad 7 punktów procentowych, a zatem niewiele.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.