Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z50 II - test aparatu

20 lutego 2025
Maciej Latałło Komentarze: 55

5. Balans bieli

Nikon Z50 II został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
    • Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
    • Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
  • Auto dla światła naturalnego,
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (4200, 5000 lub 6500 K):
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słońce Auto 4.85 99.6
Słońce Auto (św.nat.) 4.81 99.7
Słońce Słońce 5.27 102
Pochmurny dzień Auto 6.39 102.8
Pochmurny dzień Auto (św.nat.) 8.18 107
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 8.45 106.1
3000K Auto0 19.7 113
3000K Auto1 19.5 113.3
3000K Auto2 19.6 112.9
3000K Żarówki 6.37 102.4
3000K 3000K 6.38 102.8
5400K Auto 5.9 111.7
5400K 5400K 7.05 114.2
Lampa bł. Auto 4.22 88.07
Lampa bł. Lampa bł. 3.44 90.51

Najlepsze odwzorowanie kolorów zanotowaliśmy w świetle błyskowym i słonecznym. Automatyka dobrze wypadała także przy LED-ach (5400K) oraz w pochmurny dzień. W tym ostatnim przypadku lepiej spisał się podstawowy wariant automatyki, niż nastawa dla światła naturalnego. Podobnej zależności nie widać natomiast przy słonecznej pogodzie. Fotografowanie przy zachmurzonym niebie z wykorzystaniem odpowiedniego wzorca wiąże się trochę ochłodzoną kolorystyką. Z kolei w świetle żarowym, dla wszystkich wariantów automatyki, efekt jest dokładnie odwrotny. Silnego, pomarańczowego zafarbu nie była w stanie zniwelować opcja "zachowaj biel (Auto0)". Prawidłową kolorystykę zapewniło dopiero wybranie wzorca "żarówka" lub samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000K.

W świetle żarowym i LED-owym zauważamy nieco podniesione nasycenie, natomiast przy błysku – zaniżone. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła nieco ponad 7 punktów procentowych, a zatem niewiele.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto0
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli
Światło: Lampa błyskowa
Balans bieli: Lmpa błyskowa
Nikon Z50 II - Balans bieli Nikon Z50 II - Balans bieli